Hartinfarct ouder voorspelt risico kinderen

Kinderen van ouders die voor hun zeventigste een hartinfarct krijgen, lopen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.

Dit ontdekte Ineke van Dis, beleidsmedewerker van de Hartstichting en onderzoekster bij de afdeling Humane voeding van Wageningen UR (University & Research centre) en RIVM, door een groot aantal proefpersonen na een medische keuring tien jaar lang te volgen.

 

Lees verder


Omega 3 vetzuren goed bij diabetespatiënten met een hartinfarct

Dat omega 3 vetzuren gezond zijn is geen nieuws, maar uit onderzoek blijkt dat diabetespatiënten die een hartinfarct hebben gehad er extra baat bij hebben. De vetzuren verlagen namelijk het risico op ernstige hartritmestoornissen.   Lees verder

Bij diabetes: omega 3 vetten ter preventie hart,- en vaatziekten

Mensen met diabetes die een hartinfarct achter de rug hebben baat bij omega-3 vetzuren. De vetzuren verlagen het risico op ernstige hartritmestoornissen bij de patiënten.

Dat concluderen onderzoekers van Humane Voeding van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, in het tijdschrift Diabetes Care van deze week.

 

 

Lees verder

Ook matig vis eten verkleint het risico op een hartinfarct

Uit een promotieonderzoek van ir. Janette de Goede bij de Wageningen University blijkt dat mensen die 1 keer per week vis eten het risico om te overlijden aan een hartinfarct al met de helft verminderen ten opzicht van mensen die minder dan 1 keer per maand vis eten. Lees verder

Nieuw onderzoek naar HDL (goede cholesterol)

Onderzoekster Ying Zhao ontdekte twee moleculen die een belangrijke rol spelen bij het afvoeren van slecht cholesterol uit de vaatwand. De conclusie van haar onderzoek kan belangrijk zijn bij de ontwikkeling van nieuwe behandelmethodes tegen slagaderverkalking. De Hartstichting steunde haar onderzoek. 1 november promoveerde ze aan de Universiteit van Leiden.

 

 

Lees verder

Minder natrium en meer kalium

Uit onderzoek blijkt dat minder natrium in combinatie met meer kalium het risico op sterfte verlaagt. Lees verder


Witte groente en fruit verminderen mogelijk kans op beroerte

De kans op een beroerte kan met de helft verminderen door de consumptie van wit fruit, zoals appels en peren, en witte groente, zoals witlof en bloemkool. Lees verder

Toename van een hormoon voorspelt problemen nierpatiënt

Onderzoekers hebben ontdekt dat de toename van een hormoon voorspelt welke nierpatiënten dialyse nodig hebben, hartproblemen krijgen of vroegtijdig overlijden. Hierdoor kan nierfalen eerder worden opgemerkt en behandeld worden. Lees verder

De relatie tussen ondervoeding en hart,- en vaatziekten

Uit onderzoek blijkt dat ondervoeding gepaard gaat met een verhoogde kans op hart- en vaatziekten. Niet alleen op korte termijn maar zelfs vijftig jaar later is er nog steeds een verhoogd risico.

Het team van het Universitair Medisch Centrum Utrecht en de Universiteit van Amsterdam volgde de gezondheid van het hart van Nederlandse vrouwen, die in de hongersnood leefden aan het eind van de Tweede Wereldoorlog. Het onderzoeksteam publiceerde de resultaten van het onderzoek in het European Heart Journal.

 

 

Lees verder

Strenge diabetescontrole nog niet onderbouwd

Volgens de huidige richtlijn voor de behandeling van diabetes type 2 kan de HbA1c het best rond de 7% of minder zijn. Maar er is niet vastgesteld dat zo een strenge controle daadwerkelijk beter is. Dit blijkt uit een nieuw onderzoek in BMJ, op basis van 13 studies onder in totaal bijna 35.000 patiënten. Lees verder