Rubriek: leefstijl

De ‘gezonde’ sportkantine

Bijna overal wordt gezonde voeding gepromoot: via de televisie, op school en op straat. Toch blijkt de praktijk soms anders. Steeds meer scholen hebben de keuzes in de kantine al aangepast. Zo zijn er meer gezondere keuzes zoals fruit, broodjes gezond of smoothies en sappen. Helaas blijkt uit onderzoek van de NOS dat lang niet

Lees verder...

Ultra processed foods of toch liever puur natuur?

De voedingsindustrie blijft zich ontwikkelen, op een positieve, maar ook negatieve manier. Zo zijn er in de loop der jaren steeds meer technieken ontwikkelt en ontdekt om eten langer houdbaar en op smaak te houden. Dit kan door middel van verschillende bereidingsprocessen en het toevoegen van (geur- en smaak)stoffen. Hiervoor worden natuurlijke, maar ook minder

Lees verder...

19-9-2017: de dag van de Diëtist!

Hiep hier hoera, wij zijn jarig! Het is weer zo ver, de dag van de Diëtist! Ieder jaar staat 19 september in het teken van de diëtist. De diëtetiek staat soms bekend als een stoffig beroep. Toch is dat in werkelijkheid niet zo. De diëtist houdt zich bezig met alle trends en wetenschappen rondom voeding

Lees verder...

Kom ook sporten in het zwembad!

          Dinsdag 3 oktober beginnen we weer in Sportfondsenbad Oost in Amsterdam met de cursus ” Baas over eigen suiker”. Fysiotherapie Evolution en diëtistenpraktijk Renate de Schaap verzorgen al een aantal jaar deze cursus voor mensen met diabetes en mensen met overgewicht die kans hebben op ontwikkelen van diabetes. Nieuw dit

Lees verder...

Recept: Knolselderij puree

Knolselderij puree, een lekkere en gezonde variatie op aardappelen, rijst of pasta. De puree bevat veel minder koolhydraten en is zeer vergelijkbaar met aardappelpuree. Het past dus perfect in een koolhydraat arm dieet! Recept voor 4 personen Ingrediënten: 1-2 eetlepels olijfolie 2 sjalotten of 1 ui, gesnipperd 600-800 gram knolselderij 50 ml droge witte wijn

Lees verder...

Hoeveel moet je bewegen?

          De beweegnorm was altijd 5 keer per week 30 minuten matig intensief en 1-2 keer per week intensief 60 minuten voor volwassenen. Kinderen zouden iedere dag 1 uur moeten bewegen. Maar deze norm is nu aangepast. We zitten te veel en te lang achter elkaar! De nieuwe norm is dat

Lees verder...

Voorkomen is beter dan genezen

Je voelt je al een tijdje niet lekker en brengt vervolgens een bezoekje aan de huisarts. Daarna geeft hij wanneer het nodig is een recept mee voor medicijnen of een ander middel. Dit gaat steeds vaker zo, waarbij een belangrijk component wordt vergeten. Namelijk voeding. Eventuele klachten en ziektes kunnen in veel gevallen worden voorkomen

Lees verder...

Eieren in het nieuws

Zijn eieren nou wel of niet gezond? Dat is een vraag die wij bijna elke dag krijgen. Eieren staan al jaren in een slecht daglicht en worden gezien als de nummer 1 oorzaak van een verhoogd cholesterol. Gelukkig zijn deze eiwitbronnen echt niet zo slecht als gedacht. Een verhoogd cholesterol wordt vaak veroorzaakt door een

Lees verder...

Ben jij ook suikerverslaafd?

Suiker, suiker en nog meer suiker. In elk artikel over voeding wordt het wel besproken en is dus onmisbaar uit ons dagelijks leven. We eten het immers elke dag. Zoals sommigen wel weten bestaat voeding onder andere uit 3 voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. En je raad het al, de suikers vallen onder de koolhydraten.

Lees verder...