Rubriek: leefstijl

Maak jij een boodschappenlijstje?

Onlangs was er in het nieuws een tip om voedselverspilling te verminderen: namelijk door zelf een boodschappenlijstje te maken. Het kan je helpen om niet teveel in huis te halen en als je zou willen afvallen, omdat je dan gericht in huis haalt wat je echt nodig hebt en minder in de verleiding komt om

Lees verder...

Recept paasontbijt

Zondag 16 en maandag 17 april 2017 is het weer zover: Pasen! Hierbij een recept voor een lekker paasontbijt: Zelfgemaakte eiersalade 6 eieren 4 eetlepels mayonaise of fritessaus 4 plakjes licht gezouten rookvlees 1 bakje tuinkers 4 geroosterde (volkoren) boterhammen of 8 (volkoren)crackers peper en evt. zout     Kook de eieren 8-10 minuten. Giet

Lees verder...

Hoe kun je obesitas voorkomen?

Vaak lees je over hoe je obesitas (BMI>30) zou kunnen aanpakken. Maar hoe zou je het kunnen voorkomen? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat obesitas voorkomen zou kunnen worden door zelf te koken en geen televisie aan te hebben tijdens de maaltijd. Als je wel televisie kijkt tijdens de maaltijd dan zou dit 37% meer kans

Lees verder...

Pesach Tips

Van 11 t/m 17 april is het Pesach, oftewel Joods Pasen. Met Pesach wordt de uittocht uit Egypte herdacht en  daarmee de bevrijding van het Joodse volk van de slavernij. Tijdens deze dagen eten Joodse mensen die Pesach vieren geen gerezen of gegiste graanproducten. Daarom worden er Matzes gegeten, gemaakt van meel en water. Er

Lees verder...

Heel dorp aan het lijnen met vet!

Vorige week kwam in het nieuws dat een dorp in Brabant met zijn allen aan het lijnen was geslagen. De huisarts had geconstateerd dat de helft van de inwoners te zwaar was. Met zijn allen de schouders er onder zetten, zodat iedereen het volhoudt, was het motto. Door minder koolhydraten en meer vet te eten,

Lees verder...

Hoe vaak en waarom eet jij vlees?

Heb jij iedere dag vlees ‘nodig’? Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft (70% ) graag dagelijks vlees eet. De top 3 bestaat uit kipfilet, biefstuk en rundergehakt. Vooral mannen zouden een liefhebber zijn van vlees. Dit hoor ik ook vaak op mijn spreekuur. Sommige mensen denken dat ze voedingsstoffen tekort komen als ze

Lees verder...

Hoe lang kun je melk bewaren?

Waar bewaar jij je melk in de koelkast? In de deur of ergens anders in de koelkast? In Engeland wordt geadviseerd om melk niet in de koelkastdeur te bewaren, omdat de temperatuur daar het hoogst zou zijn. Wat belangrijker is, is de temperatuur van de koelkast en hoe lang je de deur van de koelkast

Lees verder...

Beter slapen goed voor de bloedsuiker!

Wist jij dat slapen invloed heeft op je bloedsuiker? Onlangs kwam ik een interessant artikel tegen in de digitale nieuwsbrief van Bloedsuiker. Over de invloed van slaap op je bloedglucose. Uit een Amerikaanse studie blijkt namelijk dat de duur van je slaap en de kwaliteit daarvan invloed kan hebben op je nuchtere bloedsuikerwaardes. Dit geldt

Lees verder...

Hoge bloeddruk en het belang van kalium

Weet jij waarom kalium belangrijk is? Bij een hoge bloeddruk wordt altijd als eerste aan zout (natrium) gedacht, maar, voldoende kalium is net zo belangrijk! Kalium zorgt namelijk samen met natrium voor een `evenwicht` en reguleert o.a. de bloeddruk. Je zou het kunnen zien als een soort samenwerking van yin en yang. Als je namelijk

Lees verder...

Welke producten zijn genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding?

Ook zo benieuwd wie de Jaarprijs Goede Voeding gaat winnen? De genomineerden zijn : Groentespaghetti en –rijst van Albert Heijn, notenballetjes van Schouten Europe BV en een boerenkoolburger van de Jumbo. De groenten spaghetti-en rijst zijn bedoeld als alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente.  De groentespaghetti- en rijst zijn geschikt om te roerbakken,

Lees verder...