Rubriek: leefstijl

Voorkomen is beter dan genezen

Je voelt je al een tijdje niet lekker en brengt vervolgens een bezoekje aan de huisarts. Daarna geeft hij wanneer het nodig is een recept mee voor medicijnen of een ander middel. Dit gaat steeds vaker zo, waarbij een belangrijk component wordt vergeten. Namelijk voeding. Eventuele klachten en ziektes kunnen in veel gevallen worden voorkomen

Lees verder...

Medisch gezondheidscentrum Zwaansvliet Amsterdam

Er is een nieuw medisch gezondheidscentrum in Amsterdam: Zwaansvliet. In dit centrum is een tal aan gezondheidsmedewerkers  aanwezig. Diëtistenpraktijk Renate de Schaap  is op de donderdag aanwezig. Dus voor een afspraak met de diëtist kunt u ook daar terecht!  

Lees verder...

Eieren in het nieuws

Zijn eieren nou wel of niet gezond? Dat is een vraag die wij bijna elke dag krijgen. Eieren staan al jaren in een slecht daglicht en worden gezien als de nummer 1 oorzaak van een verhoogd cholesterol. Gelukkig zijn deze eiwitbronnen echt niet zo slecht als gedacht. Een verhoogd cholesterol wordt vaak veroorzaakt door een

Lees verder...

Ben jij ook suikerverslaafd?

Suiker, suiker en nog meer suiker. In elk artikel over voeding wordt het wel besproken en is dus onmisbaar uit ons dagelijks leven. We eten het immers elke dag. Zoals sommigen wel weten bestaat voeding onder andere uit 3 voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. En je raad het al, de suikers vallen onder de koolhydraten.

Lees verder...

Groente in de spotlight

“Eet minimaal 250 gram groenten per dag!” Elke dag zien we het wel ergens voorbij komen: op de televisie, op straat of in de supermarkt. Waar het voorheen nog 200 gram was, heeft de Gezondheidsraad dit al aangepast naar 250 gram. Steeds meer onderzoeken wijzen uit hoe belangrijk groente voor ons is. Daarom wordt het ook

Lees verder...

Zon in Nederland!

Eindelijk, het wordt warmer in Nederland! We weten het allemaal, de ene dag schijnt de zon en de volgende dag lijkt het wel weer herfst. Toch moeten we de temperaturen op de mooie dagen niet onderschatten en ons eten hieraan aanpassen. Een van de belangrijkste dingen is het drinken van voldoende water. Het wordt inderdaad

Lees verder...

Linda lijnt nog steeds!

Linda de Mol is nog steeds bezig met afvallen. Je kunt haar nog steeds volgen hoe ze het doet, waar ze tegen aan loopt en wat de resultaten zijn. Velen beginnen nu met afvallen omdat de zomer in zicht komt. Op mijn spreekuur merk ik het ook. Mensen denken de komende 3 maanden nog even

Lees verder...

Maak jij een boodschappenlijstje?

Onlangs was er in het nieuws een tip om voedselverspilling te verminderen: namelijk door zelf een boodschappenlijstje te maken. Het kan je helpen om niet teveel in huis te halen en als je zou willen afvallen, omdat je dan gericht in huis haalt wat je echt nodig hebt en minder in de verleiding komt om

Lees verder...

Recept paasontbijt

Zondag 16 en maandag 17 april 2017 is het weer zover: Pasen! Hierbij een recept voor een lekker paasontbijt: Zelfgemaakte eiersalade 6 eieren 4 eetlepels mayonaise of fritessaus 4 plakjes licht gezouten rookvlees 1 bakje tuinkers 4 geroosterde (volkoren) boterhammen of 8 (volkoren)crackers peper en evt. zout     Kook de eieren 8-10 minuten. Giet

Lees verder...

Hoe kun je obesitas voorkomen?

Vaak lees je over hoe je obesitas (BMI>30) zou kunnen aanpakken. Maar hoe zou je het kunnen voorkomen? Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat obesitas voorkomen zou kunnen worden door zelf te koken en geen televisie aan te hebben tijdens de maaltijd. Als je wel televisie kijkt tijdens de maaltijd dan zou dit 37% meer kans

Lees verder...