Fruit of vruchtensap kan dik maken

grapefruitWat is gezond eten? Dat is een hele interessante, maar ook een hele ingewikkelde vraag. Want er is bijna geen voedingsmiddel op te noemen dat per definitie gezond is. Zelfs fruit niet. Sterker nog, van te veel fruit eten of teveel (ongezoet) sap drinken kun je zelfs dik worden!

Want ook al bevat fruit hele goede voedingsstoffen, zoals vitamines en vezels. Er zitten ook calorieën in en dat wordt nogal eens over het hoofd gezien. Van te veel calorieën word je dik. Of die nou in fruit of in brood of in chocolade zitten. Dat maakt niets uit.

 

 

 

Lees verder


Een kopje koffie…

Mensen die vier of meer koppen koffie per dag drinken, hebben minder kans op hartritmestoornissen.

Lees verder

Psychotherapie bij depressie blijkt overschat

Het effect van psychotherapie bij de behandeling van een depressie wordt overschat. Dat komt doordat onderzoeken die een gunstige uitwerking van de behandeling aantonen, veel meer kans hebben om te worden gepubliceerd. Onderzoekers van de Vrije Universiteit in Amsterdam hebben dat vastgesteld samen met collega’s uit Zweden en de Verenigde Staten, na bestudering van ruim duizend wetenschappelijke artikelen. Zij maakten de resultaten van hun studie dinsdag bekend.

Lees verder

Week van het zout

zout2Per jaar sterven 2.500 mensen doordat ze teveel zout eten. Teveel zout is slecht voor je gezondheid. Zout verhoogt het risico op een hoge bloeddruk en daardoor op hart- en vaatziekten en nierziekten.

De gemiddelde Nederlander eet per dag 9 tot 10 gram zout, terwijl je eigenlijk niet meer dan 6 gram per dag zou moeten eten. Het meeste zout dat we binnenkrijgen zit in bewerkte producten, zoals kant-en-klaarmaaltijden en pizza’s, soepen, sauzen en hartige snacks.

Lees verder

Stof in fruit helpt tegen leukemie

Apigenin, een stof die voorkomt in onder meer appels, druiven en peterselie, blijkt de groei van twee typen leukemiecellen tegen te gaan. Kan dit een extra uitleg zijn voor het Engelse gezegde: an apple a day, keeps the doctor away?

Lees verder

Vitamine D verlaagt kans op darmkanker

De kans op dikke darmkanker neemt met 40% af bij mensen met een hoge concentratie vitamine D in hun bloed. Dit blijkt uit onderzoek waaraan het RIVM en UMC Utrecht hebben meegedaan.
Het Vitamine D niveau kan verhoogd worden door het eten van producten zoals Lees verder


Vruchtensap bederft tanden meer dan gedacht

Geen beter begin van de dag dan met een glas vruchtensap? Niet dus, recent Amerikaans onderzoek toont aan dat de zuren en de suikers je tandglazuur danig aantasten. Fruitsapjes en smoothies zouden slechter zijn dan de meeste tandverblekende behandelingen. Lees verder

Vleesvervangers

Vleesvervangers zijn niet populair bij vleeseters. Eén van de redenen is de onbekendheid met deze nieuwe producten. Dat blijkt uit onderzoek van de Wageningen Universiteit. Lees verder

12 tips voor mooier haar

Over de link tussen voeding en de toestand van je huid en haar bestaat enige twijfel, maar baat het niet, dan schaadt het niet. Deze voedingsstoffen worden geroemd om hun effect op je haar en zou het glanzender, voller en gezonder maken. Lees verder

Gezond kiezen moeilijk

Meer dan een kwart van de bevolking vindt het moeilijk een gezond eetpatroon te handhaven. Smaak en kwaliteit zijn tijdens het boodschappen doen bovendien belangrijker dan gezondheid. Lees verder