Rubriek: Vitamines & mineralen

De laatste informatie over Vitamines, mineralen en supplementen

Hoge bloeddruk en het belang van kalium

Weet jij waarom kalium belangrijk is? Bij een hoge bloeddruk wordt altijd als eerste aan zout (natrium) gedacht, maar, voldoende kalium is net zo belangrijk! Kalium zorgt namelijk samen met natrium voor een `evenwicht` en reguleert o.a. de bloeddruk. Je zou het kunnen zien als een soort samenwerking van yin en yang. Als je namelijk

Lees verder...

Door glutenvrij dieet diabetes krijgen?

Glutenvrij eten is soms noodzakelijk (bijv. bij coeliakie), maar er zijn ook mensen die glutenvrij eten terwijl het niet nodig is. Sommigen doen dit om af te kunnen vallen in gewicht of omdat ze denken dat het gezond is en zich beter lijken te voelen. Echter een grootschalig en langjarig onderzoek, uitgevoerd aan de Harvard

Lees verder...

Welke producten zijn genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding?

Ook zo benieuwd wie de Jaarprijs Goede Voeding gaat winnen? De genomineerden zijn : Groentespaghetti en –rijst van Albert Heijn, notenballetjes van Schouten Europe BV en een boerenkoolburger van de Jumbo. De groenten spaghetti-en rijst zijn bedoeld als alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente.  De groentespaghetti- en rijst zijn geschikt om te roerbakken,

Lees verder...

Fabrikanten misleiden met etiket!

Kijk je van tevoren weleens op producten voordat je het koopt? Of koop je op de automatische piloot? Kijk je naar de voedingswaarde per 100 g of per portie? Fabrikanten vermelden vaak alleen de voedingswaarde van het bereide product, maar rekenen dan ook de toegevoegde producten mee zoals bijvoorbeeld pasta, rijst, groenten, vlees of water.

Lees verder...

Zout: ongezond of toch ook nodig?

Zout wordt vaak als ongezond bestempeld en moet ook verminderd worden in de producten die we kopen. Tevens worden we vaak gewaarschuwd zelf niet te royaal met het zoutvaatje te strooien. Maar zout hebben we toch ook nodig? Ons lichaam heeft dit mineraal (natrium) toch bij verschillende belangrijke processen ‘brood’nodig? Natuurlijk zijn er gezondheidsindicaties (nieraandoeningen,

Lees verder...

Te veel vitamine B6?

Gebruik jij weleens een vitaminepreparaat? Zo ja, waar let je dan op? Uit onderzoek blijkt namelijk dat er steeds vaker bijwerkingen en klachten worden gemeld bij de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren-Autoriteit). Daarom wil minister Schippers van VWS een wettelijke maximale dagdosering van 21 mg voor volwassenen laten vastleggen. Een te hoge inname van vitamine

Lees verder...

Zijn melkproducten vet?

Weet jij hoeveel vet er in melkproducten zit? Als er op de verpakking 10% vet vermeld staat, is dat dan veel?  Zomaar wat vragen die regelmatig voorbij komen. Het vetgehalte is wettelijk vastgelegd.       Het vetgehalte in melk: Volle melk            3,5% Halfvolle melk      1,5-`1,8% Magere melk       < 0,5% Karnemelk           < 1% Voor yoghurt

Lees verder...

Hoe gezond is avocado?

Avocado is de laatste tijd steeds populairder geworden. Dit is ook niet zo gek, want het bevat gezonde vetten en o.a. vitamine B en C. Daarnaast wordt avocado aangeraden bij een cholesterol verlagend dieet. Maar op welke manieren kun je avocado nu eten? Op heel veel verschillende manieren: Bijvoorbeeld geprakt op brood of een cracker

Lees verder...

Voedingstips bij verkoudheid

Ben je ook besmet met het verkoudheidsvirus? Wat zou je zelf kunnen doen? Probeer je weerstand zo goed mogelijk te houden door voldoende slaap en een gezonde voeding en sla ook liever geen maaltijden over, zodat je lichaam voldoende energie heeft! Probeer in ieder geval rond de 250 gram groente en 2 porties fruit per

Lees verder...

Courgetti met pesto

Op zoek naar een koolhydraatarm pastarecept? Probeer dan eens het volgende recept. Super lekker em vooral makkelijk om te maken. Wat heb je nodig voor 4 personen Een spiraalsnijder (de slierten zijn ook kant en klaar verkrijgbaar in de supermarkt) 4 courgettes 2 el olijfolie Zwarte peper Rucola en tomaatjes voor erbij Voeg voor een

Lees verder...