- Home
- Overgewicht
- Rubriek: voeding
Een hoge inname van dierlijk vet en cholesterol voorafgaand aan de zwangerschap verdubbelt bijna de kans op zwangerschapsdiabetes vergeleken met een lage inname. Niet van invloed zijn het totale vetgehalte en de inname van andere soorten vet zoals verzadigd vet en transvet. Dit blijkt uit gegevens uit de “Nurses Health Study” onder ruim 13.000 Amerikaanse vrouwen, gepubliceerd in America Journal of Clinical Nutrition. Lees verder
Het eten van voedsel dat gefrituurd is in olijfolie of zonnebloemolie is niet gerelateerd aan hartziekten of vroegtijdig overlijden. Dit staat in een onderzoek dat het online British Medical Journal publiceerde. Lees verder
Mensen passen hun eetgewoontes niet aan, ook niet wanneer ze weten dat hun eten calorierijk is. Tot die verrassende conclusie komt Pleunie Hogenkamp van Wageningen University & Research centre. Lees verder
Mensen die met een boodschappenwagentje winkelen kopen gemiddeld meer snoep, koek en chocola dan mensen die met een winkelmandje winkelen. Lees verder
Mensen die wekelijks vis eten, beschermen de gezondheid van hun hersenen. Dat geldt niet voor gefrituurde vis, maar wel voor gebakken, gestoomde, gestoofde, gekookte, gerookte en gezouten vis. Lees verder
Mensen met ernstig overgewicht en diabetes type 2 hebben meer cellen in hun dunne darm. Dat verklaart misschien waarom mensen met overgewicht en diabetes na het eten een hoger suikergehalte in het bloed krijgen dan mensen met overgewicht maar zonder diabetes. Lees verder
Tientallen huisartsen, fysiotherapeuten en diëtisten gaan een jaar lang honderden mensen begeleiden om de kans op diabetes te verkleinen. Uit onderzoek blijkt dat begeleiding bij gezond gedrag het risico op diabetes met bijna de helft vermindert. Lees verder
Verlies van spiermassa bij ouderen is geen gevolg van ouderdom maar van een inactieve leefstijl. Bovendien is het tot op hoge leeftijd omkeerbaar. Dat stelt prof. Dr. Luc van Loon in zijn oratie De menselijke motor, waarmee hij vandaag het ambt aanvaardt van bijzonder hoogleraar Fysiologie van Inspanning aan de Universiteit Maastricht.
Verhit voedsel geeft meer energie aan het lichaam dan rauwe producten. Dat blijkt uit onderzoek van de Harvard University in de Verenigde Staten.
Meer hele granen eten vermindert je risico op darmkanker, zeggen onderzoekers van Imperial College London. Ze ontdekten dat dagelijks tien gram extra vezels eten de kans op darmkanker met tien procent verkleint.
Recente Reacties