Rubriek: Groente & fruit

Informatie over groente en fruit

Hoge bloeddruk en het belang van kalium

Weet jij waarom kalium belangrijk is? Bij een hoge bloeddruk wordt altijd als eerste aan zout (natrium) gedacht, maar, voldoende kalium is net zo belangrijk! Kalium zorgt namelijk samen met natrium voor een `evenwicht` en reguleert o.a. de bloeddruk. Je zou het kunnen zien als een soort samenwerking van yin en yang. Als je namelijk

Lees verder...

Fabrikanten misleiden met etiket!

Kijk je van tevoren weleens op producten voordat je het koopt? Of koop je op de automatische piloot? Kijk je naar de voedingswaarde per 100 g of per portie? Fabrikanten vermelden vaak alleen de voedingswaarde van het bereide product, maar rekenen dan ook de toegevoegde producten mee zoals bijvoorbeeld pasta, rijst, groenten, vlees of water.

Lees verder...

Tips voor valentijnsdag!

Dinsdag is het weer zover: Valentijnsdag, de dag van de liefde. Liefde voor elkaar, maar zeker ook liefde voor lekker eten. Hierbij enkele tips! Er is altijd veel koek en gebak te koop in hartjesvorm,maar er zijn ook vele leuke gezonde varianten! Zo zou je bijvoorbeeld kunnen denken aan de volgende producten met gebruik van

Lees verder...

Hoe gezond is avocado?

Avocado is de laatste tijd steeds populairder geworden. Dit is ook niet zo gek, want het bevat gezonde vetten en o.a. vitamine B en C. Daarnaast wordt avocado aangeraden bij een cholesterol verlagend dieet. Maar op welke manieren kun je avocado nu eten? Op heel veel verschillende manieren: Bijvoorbeeld geprakt op brood of een cracker

Lees verder...

Courgetti met pesto

Op zoek naar een koolhydraatarm pastarecept? Probeer dan eens het volgende recept. Super lekker em vooral makkelijk om te maken. Wat heb je nodig voor 4 personen Een spiraalsnijder (de slierten zijn ook kant en klaar verkrijgbaar in de supermarkt) 4 courgettes 2 el olijfolie Zwarte peper Rucola en tomaatjes voor erbij Voeg voor een

Lees verder...

Welke groente- en fruitsoorten zijn populair?

Weet jij welke groente- en fruitsoort het meest wordt verkocht? De verkoop van groente en fruit bij supermarkten zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). De verkoop steeg met maar liefst 8%. De populairste groenten zijn tomaat, ui, komkommer en paprika. Op de vijfde plek staat bloemkool. Vooral

Lees verder...

Kinderen en snoep, hoe ga je ermee om?

Hoe ga jij om met al het (sinterklaas)snoep? Tijdens de sinterklaastijd krijgen kinderen bijna overal  wel snoep aangeboden. Vooral als je kind overgewicht heeft kan dat wel eens lastig zijn. Voor kinderen met overgewicht is het extra belangrijk om niet (teveel) te snoepen. Kinderen hoeven niet af te vallen, maar op gewicht blijven zou wel

Lees verder...

Bloemkool als koolhydraatvervanger?

Steeds meer mensen volgen een koolhydraatarm dieet. Maar hoe kun je toch lekker blijven eten? Je kunt bijvoorbeeld de koolhydraten een stuk verminderen, door bij het avondeten geen koolhydraatbron (zoals b.v. aardappelen, rijst of pasta) te nemen, maar meer groente. Zo zou je van bloemkool ook een soort `rijst` kunnen maken, door de bloemkool te

Lees verder...

Groente Challenge!

Doe jij ook mee aan de groente challenge? Het advies van de Schijf van Vijf is om dagelijks 250 gram groente te eten. Veel mensen vinden dit lastig. Daarom spelen veel bedrijven en televisieprogramma’s hier op in. Zo ook het t.v. programma Koffietijd. Deze hele week staat daar in het teken van het eten van

Lees verder...

Lekkere en gezonde borrelhapjes!

Wat kies jij vaak als borrelhapje? Bij een borrel worden vaak Franse kaasjes, worstsoorten en borrelnootjes geserveerd. Wil je weten hoe het ook anders kan? Ook lekker maar een stuk gezonder zijn bijvoorbeeld bleekselderijstengels of komkommer in een dip van humus. Humus is een smeersel op basis van kikkererwten. Deze is in diverse smaken te

Lees verder...