Rubriek: vezels

Door glutenvrij dieet diabetes krijgen?

Glutenvrij eten is soms noodzakelijk (bijv. bij coeliakie), maar er zijn ook mensen die glutenvrij eten terwijl het niet nodig is. Sommigen doen dit om af te kunnen vallen in gewicht of omdat ze denken dat het gezond is en zich beter lijken te voelen. Echter een grootschalig en langjarig onderzoek, uitgevoerd aan de Harvard

Lees verder...

Koolhydraatbeperkt eten, hoe doe je dat?

Ben je van plan om koolhydraatbeperkt te gaan eten? Wil je daarmee afvallen of heb je misschien diabetes mellitus? Waar zitten koolhydraten in? Koolhydraten zijn een verzamelnaam van zetmeel en suikers. Voorbeelden zijn brood, aardappelen, pasta, rijst, fruit, maar ook suiker en snoep, koek en gebak. Het is belangrijk om bij een koolhydraatbeperkt dieet op

Lees verder...

Koolhydraten invloed op hoofdhonger en maaghonger?

Heb je weleens zoete trek na het avondeten? Je zou denken dat dat niet kan, omdat je net een goed bord eten op hebt. Dus zou het geen maag-honger kunnen zijn en blijft hoofd-honger over. Maar als je koolhydraten oftewel suikers bij je avondeten hebt gegeten, kan het heel goed zijn dat je lichaam aangeeft

Lees verder...

Welke groente- en fruitsoorten zijn populair?

Weet jij welke groente- en fruitsoort het meest wordt verkocht? De verkoop van groente en fruit bij supermarkten zit in de lift, zo blijkt uit onderzoek van het Centraal Bureau Levensmiddelen (CBL). De verkoop steeg met maar liefst 8%. De populairste groenten zijn tomaat, ui, komkommer en paprika. Op de vijfde plek staat bloemkool. Vooral

Lees verder...

Groente Challenge!

Doe jij ook mee aan de groente challenge? Het advies van de Schijf van Vijf is om dagelijks 250 gram groente te eten. Veel mensen vinden dit lastig. Daarom spelen veel bedrijven en televisieprogramma’s hier op in. Zo ook het t.v. programma Koffietijd. Deze hele week staat daar in het teken van het eten van

Lees verder...

Sandwichspread niet zo calorierijk als je denkt!

Vaak als ik groentespread of sandwichspread adviseer aan mijn cliënten reageren ze verbaasd. ‘Dat is toch hartstikke vet?’ Nee dus! Per portie broodbeleg  (20 gram) bevat sandwichspread 3,5 gram minder vet dan 48+ kaas. En sandwichspread bevat 5,4 gram minder vet dan pindakaas. Het vet dat in de spread zit is plantaardige olie, dus goed

Lees verder...

Waarom is vast fruit beter dan (vers)vruchtensap?

Fruit bevat belangrijke vitamines, mineralen en vezels. Daarom is het advies om dagelijks twee porties fruit te eten. De vezels helpen bij een goede stoelgang en geven een verzadigd gevoel. Als je het fruit gaat verwerken tot een sap of smoothie dan gaan vaak veel vezels verloren en is de verzadigingswaarde veel lager. Ook zullen

Lees verder...

Kent u de poepdokter al?

Gisteravond zag ik de poepdokter voor het eerst. Zij heeft een boek geschreven, waarin ze de verschillende soorten poep beschrijft, hoe je moet poepen (gehurkt) en dat je met voeding invloed hebt op de aanmaak van verschillende darmbacteriën, hetgeen leidt tot goede poep.   Tijdje geleden was het nationale poepdag. Toen werd er aandacht gevraagd

Lees verder...

Heeft leefstijl invloed op reumatoïde artritis?

Reumatologen zien wel verband tussen leefstijl en het ontstaan of verergeren van de aandoening Reumatoïde Artritis (RA). Ook als je naar vroeger kijkt (archeologie) trof je deze aandoening niet in de botten aan van de mensen toentertijd. Meestal hebben ze het over een gen die je moet hebben om RA te krijgen, maar de rol

Lees verder...

Koolhydraatarm en eiwitrijk eten om af te vallen

Al een tijdje is het populair om minder koolhydraten en meer eiwitten te eten. Dit om af te kunnen vallen of je bloedglucosewaarden lager te krijgen zodat je minder of geen medicatie voor diabetes hoef te nemen. Koolhydraten minderen is nogal een klus, aangezien ze bijna overal in zitten. Nu kun je wel een onderscheid

Lees verder...