Rubriek: nieuws

Hoe lang kun je melk bewaren?

Waar bewaar jij je melk in de koelkast? In de deur of ergens anders in de koelkast? In Engeland wordt geadviseerd om melk niet in de koelkastdeur te bewaren, omdat de temperatuur daar het hoogst zou zijn. Wat belangrijker is, is de temperatuur van de koelkast en hoe lang je de deur van de koelkast

Lees verder...

Door glutenvrij dieet diabetes krijgen?

Glutenvrij eten is soms noodzakelijk (bijv. bij coeliakie), maar er zijn ook mensen die glutenvrij eten terwijl het niet nodig is. Sommigen doen dit om af te kunnen vallen in gewicht of omdat ze denken dat het gezond is en zich beter lijken te voelen. Echter een grootschalig en langjarig onderzoek, uitgevoerd aan de Harvard

Lees verder...

Boekweit soms toch vol gluten!

Heb je coeliakie of een glutenallergie, waardoor je geen gluten mag eten? Let dan op met boekweitmeel. Hoewel dit van nature glutenvrij is, waarschuwt de Nederlandse Coeliakie Vereniging dat er in sommige soorten boekweitmeel toch hele hoge waarden van gluten in zitten. Er staat dan op het etiket ‘kan sporen bevatten van gluten’ of ‘bevat

Lees verder...

Waar zit stiekem suiker in?

Wist je dat er in vleeswaren toegevoegde suiker kan zitten? Dit zou je niet zo snel verwachten! Zo zijn er heel veel producten waar vaak suiker aan is toegevoegd zoals soep,  De zogenaamde `verborgen`suikers. In producten zoals frisdrank, koek en snoep is het duidelijk dat er suiker in zit. Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat in

Lees verder...

Fabrikanten misleiden met etiket!

Kijk je van tevoren weleens op producten voordat je het koopt? Of koop je op de automatische piloot? Kijk je naar de voedingswaarde per 100 g of per portie? Fabrikanten vermelden vaak alleen de voedingswaarde van het bereide product, maar rekenen dan ook de toegevoegde producten mee zoals bijvoorbeeld pasta, rijst, groenten, vlees of water.

Lees verder...

Te veel vitamine B6?

Gebruik jij weleens een vitaminepreparaat? Zo ja, waar let je dan op? Uit onderzoek blijkt namelijk dat er steeds vaker bijwerkingen en klachten worden gemeld bij de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren-Autoriteit). Daarom wil minister Schippers van VWS een wettelijke maximale dagdosering van 21 mg voor volwassenen laten vastleggen. Een te hoge inname van vitamine

Lees verder...

Last van je slokdarm?

Heb jij wel eens problemen met je slokdarm? Of ken je mensen in je omgeving die hier last van hebben? Er zijn diverse oorzaken van slokdarmklachten. Je kunt proberen om niet te heet te drinken (liever niets boven de 65 graden), omdat dit het risico op slokdarmkanker kan verhogen. Je kunt ook last van maagzuur

Lees verder...

Wereld kankerdag

Vandaag is het Wereld kankerdag. Er worden allerlei activiteiten georganiseerd. Voor meer informatie, kunt u hier kijken. U kunt ook denken aan iets speciaals, leuks doen op deze dag om juist uw partner of vriend(in) of familielid in het zonnetje te zetten. Voor informatie over voeding bij kanker, kunt u een kijkje op onze site nemen.

Lees verder...

Richtlijnen voor een goede slaap

Een goede nachtrust. We hebben het allemaal nodig, maar krijgen het vaak niet voldoende. Gelukkig zijn ze er nu achter waar een perfecte nacht aan moet voldoen. Het Amerikaanse slaapinstituut de National Sleep Foundation heeft richtlijnen opgesteld voor een goede nachtrust. Deze richtlijnen zijn opgesteld aan de hand van 277 verschillende slaapstudies. Dit zijn de

Lees verder...

Hulp app om voldoende te drinken

Heb je moeite met voldoende vocht/water te drinken op een dag? Dan is de  ”WaterMinder” app misschien een goede hulp voor jou! Deze app helpt je met pushberichten om op tijd weer iets te drinken. Niet alleen water, maar ook andere soorten vocht kun je invoeren. Je stelt zelf een doel in, bijvoorbeeld 2 liter

Lees verder...