- Home
- Rubriek: Kanker
Het risico op kanker kan met maar liefst een derde worden verlaagd door veranderingen in voeding en leefstijl. Dat benadrukt het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WCRF) op Wereld Kanker Dag, zaterdag 4 februari.
Volgens kankerregistratiecijfers en bevolkingsprognoses zal het aantal gevallen van kanker in Nederland in het jaar 2030 met ruim 40 procent toenemen tot ongeveer 116.500 nieuwe gevallen per jaar. Deze schatting gaat uit van huidige risico’s op kanker voor mannen en vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën en prognoses voor de groei en samenstelling van de bevolking in Nederland, zo meldt het WCRF.
Na behandeling van kanker komt vermoeidheid voor bij een derde van de patiënten. Een kleine Amerikaanse studie met 33 deelnemers laat zien dat yoga mogelijk deze vermoeidheidsklachten kan verminderen. De resultaten zijn gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Cancer.
Iedereen wilt langer en gezonder leven. Een kwart van alle welvaartsziekten, zoals diabetes mellitus, hart en vaatziekten en kanker worden door de leefstijl van mensen veroorzaakt. Lees verder
Volgens het Voedingscentrum zijn de restjes in groente en fruit in de Nederlandse winkels niet gevaarlijk voor de volksgezondheid. In 2010 heeft de Voedsel en Warenautoriteit 21 partijen aangetroffen die de gezondheidsnorm overschreed. Het risico dat de consumenten lopen is zo klein dat dit het eten van voldoende groente en fruit niet in de weg mag staan. Lees verder
Diëtisten zien steeds meer mensen met ernstig overgewicht, zo blijkt uit cijfers van de Landelijke informatievoorziening Paramedische Zorg (LiPZ) diëtetiek. Vaak hebben mensen dan al meerdere gezondheidsproblemen, zoals bijvoorbeeld diabetes, hoge bloeddruk, hoog cholesterol, die met een eerder advies wellicht voorkomen hadden kunnen worden.
Meer hele granen eten vermindert je risico op darmkanker, zeggen onderzoekers van Imperial College London. Ze ontdekten dat dagelijks tien gram extra vezels eten de kans op darmkanker met tien procent verkleint.
Het vet rondom de buik is de slechtste plek om vet te bewaren. Buikvet rondom de buikorganen levert namelijk voedingsstoffen die de groei van eierstokkanker bevordert. Lees verder
Mensen waarbij darmkanker in de familie voorkomt, zouden dagelijks een lage dosis aspirine moeten gebruiken, zeggen wetenschappers van Newcastle University. Hiermee verklein je de kans dat je zelf ook kanker krijgt.
Niet alleen mensen met een donkere huidskleur hebben extra vitamine D nodig. Brits onderzoek laat zien dat ook mensen met een lichte, zongevoelige huid en huidkankerpatiënten daar baat bij hebben.
Voor het eerst is een bacterie ontdekt die in verband wordt gebracht met darmkanker. Het is nog niet bekend of de bacterie de oorzaak of het gevolg is van darmkanker. Twee onderzoeksteams, de Canadese Fraser University en het Amerikaanse Cancer Institute in Boston, onderzochten bacteriën in darmtumoren. Lees verder
Recente Reacties