Rubriek: Vlees, vis & vleesvervangers

Informatie over vlees, vis en vleesvervangende producten

Recept Biefstuk Bali

Als je van pittig houdt, is dit een heerlijk recept. Het past ook goed binnen een koolhydraatarm dieet. Wat heb je nodig? Biefstuk (bijvoorbeeld ossenhaas) 125 gram per persoon Boter, 100 gram Sambal, 1 eetlepel per biefstuk Lekker om een frisse salade er bij te serveren. En als extra groenten haricots verts, indien je geen

Lees verder...

Hoe vaak en waarom eet jij vlees?

Heb jij iedere dag vlees ‘nodig’? Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft (70% ) graag dagelijks vlees eet. De top 3 bestaat uit kipfilet, biefstuk en rundergehakt. Vooral mannen zouden een liefhebber zijn van vlees. Dit hoor ik ook vaak op mijn spreekuur. Sommige mensen denken dat ze voedingsstoffen tekort komen als ze

Lees verder...

Welke producten zijn genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding?

Ook zo benieuwd wie de Jaarprijs Goede Voeding gaat winnen? De genomineerden zijn : Groentespaghetti en –rijst van Albert Heijn, notenballetjes van Schouten Europe BV en een boerenkoolburger van de Jumbo. De groenten spaghetti-en rijst zijn bedoeld als alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente.  De groentespaghetti- en rijst zijn geschikt om te roerbakken,

Lees verder...

Waar zit stiekem suiker in?

Wist je dat er in vleeswaren toegevoegde suiker kan zitten? Dit zou je niet zo snel verwachten! Zo zijn er heel veel producten waar vaak suiker aan is toegevoegd zoals soep,  De zogenaamde `verborgen`suikers. In producten zoals frisdrank, koek en snoep is het duidelijk dat er suiker in zit. Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat in

Lees verder...

Zout: ongezond of toch ook nodig?

Zout wordt vaak als ongezond bestempeld en moet ook verminderd worden in de producten die we kopen. Tevens worden we vaak gewaarschuwd zelf niet te royaal met het zoutvaatje te strooien. Maar zout hebben we toch ook nodig? Ons lichaam heeft dit mineraal (natrium) toch bij verschillende belangrijke processen ‘brood’nodig? Natuurlijk zijn er gezondheidsindicaties (nieraandoeningen,

Lees verder...

Koolhydraatbeperkt eten, hoe doe je dat?

Ben je van plan om koolhydraatbeperkt te gaan eten? Wil je daarmee afvallen of heb je misschien diabetes mellitus? Waar zitten koolhydraten in? Koolhydraten zijn een verzamelnaam van zetmeel en suikers. Voorbeelden zijn brood, aardappelen, pasta, rijst, fruit, maar ook suiker en snoep, koek en gebak. Het is belangrijk om bij een koolhydraatbeperkt dieet op

Lees verder...

Aantal mensen met hoge bloeddruk verdubbeld

Wereldwijd kampen meer dan 1.1 miljard mensen met een hoge bloeddruk (hypertensie). Dit is een verdubbeling in vergelijking met 40 jaar geleden. Dit blijkt uit onderzoek van The Lancet. Hoe dat komt? Ten eerste omdat er meer mensen bijgekomen zijn op onze planeet. Ook worden we ouder dan vroeger. De bloeddruk is het hoogst in

Lees verder...

Pas op voor Green Happiness!

‘Je ziet door de bomen het bos niet meer’. Een feit waar veel diëtisten en voedingsdeskundigen het over hebben. Tegenwoordig worden we bekogeld met zoveel verschillende diëten en hypes, dat we inderdaad door de bomen het bos niet meer zien. Van het Killerbodydieet van Fajah Lourens tot de superfood recepten van Rens Kroes. Maar welk

Lees verder...

Aan vakantie kun je gezonde leefgewoontes overhouden!

De zomervakantie zit er voor veel mensen (bijna) op. Nu is het weer even wennen aan je dagelijkse ritme. Dit is een mooi moment om een nieuwe, gezonde leefstijl in te bouwen. Zo maak je een goede start en kun je er weer tegenaan! Om vakantiekilo’s te voorkomen kun je proberen op te letten wat

Lees verder...

Voeding en migraine

Uit onderzoek blijkt dat bepaalde voedingsstoffen verantwoordelijk kunnen zijn voor een migraineaanval. Hoewel er nog geen wetenschappelijk bewijs is, zien wij zeker positieve resultaten door middel van voeding.  Door middel van een speciaal op maat gemaakt eliminatie dieet kunnen we uitzoeken of hierdoor de migraine klachten verminderen. Hierbij enkele tips om hoofdpijn te verzachten en

Lees verder...