- Home
- Rubriek: onderzoek
Het is goed mogelijk dat het gebruik van antibiotica een rol speelt bij het ontstaan van inflammatory bowel disease (IBD) oftewel prikkelbare darmsyndroom. Patiënten met IBD blijken 2 tot 5 jaar voor de diagnose vaker antibiotica te hebben gebruikt dan patiënten zonder deze darmziekte.
De 2.234 patiënten bij wie tussen 2001 en 2008 de diagnose IBD was gesteld, werden voor een geneste case-controlanalyse gematcht met 22.346 vergelijkbare controles. De gemiddelde leeftijd waarop de diagnose werd gesteld, was 43,4 jaar. Van alle patiënten met IBD had 12% 2 jaar voor de diagnose 3 of meer recepten voor een antibioticum gekregen. In de controlegroep was dit slechts 7%.
Uit onderzoek van de Tokyo’s Graduate School of Medicine blijkt dat oudere mensen die veel groene thee drinken minder last hebben van beperkingen dan hun leeftijdsgenoten die dat niet doen. Lees verder
Uit metingen van het RIVM blijkt dat 60 procent van de Nederlandse mannen tussen de 30 en 70 jaar te zwaar is. Dit betekent een BMI van 25 of meer. 13 procent heeft een BMI van 30 of meer, oftewel obesitas. Van de Nederlandse vrouwen tussen de 30 en 70 jaar heeft 44 procent een BMI van 25 of meer en heeft 14 procent obesitas. Lees verder
Het risico op kanker kan met maar liefst een derde worden verlaagd door veranderingen in voeding en leefstijl. Dat benadrukt het Wereld Kanker Onderzoek Fonds (WCRF) op Wereld Kanker Dag, zaterdag 4 februari.
Volgens kankerregistratiecijfers en bevolkingsprognoses zal het aantal gevallen van kanker in Nederland in het jaar 2030 met ruim 40 procent toenemen tot ongeveer 116.500 nieuwe gevallen per jaar. Deze schatting gaat uit van huidige risico’s op kanker voor mannen en vrouwen in verschillende leeftijdscategorieën en prognoses voor de groei en samenstelling van de bevolking in Nederland, zo meldt het WCRF.
Een hoge inname van dierlijk vet en cholesterol voorafgaand aan de zwangerschap verdubbelt bijna de kans op zwangerschapsdiabetes vergeleken met een lage inname. Niet van invloed zijn het totale vetgehalte en de inname van andere soorten vet zoals verzadigd vet en transvet. Dit blijkt uit gegevens uit de “Nurses Health Study” onder ruim 13.000 Amerikaanse vrouwen, gepubliceerd in America Journal of Clinical Nutrition. Lees verder
De bezuinigingsmaatregelen in de dieetzorg worden al merkbaar. De Nederlandse Vereniging voor Diëtisten (NVD) heeft onderzoek gedaan naar de gevolgen voor de diëtist en verwacht dat er komend jaar gemiddeld 40% minder patiënten naar de diëtist zullen gaan in vergelijking met afgelopen jaar. Lees verder
Op de blikjes van energiedranken, zoals RedBull en V zouden volgens Australische onderzoekers een waarschuwing moeten staan. Lees verder
Het eten van voedsel dat gefrituurd is in olijfolie of zonnebloemolie is niet gerelateerd aan hartziekten of vroegtijdig overlijden. Dit staat in een onderzoek dat het online British Medical Journal publiceerde. Lees verder
Uit onderzoek van Test-Aankoop, een Belgische consumentenorganisatie, blijkt dat producten van discounters zoals de Aldi en Lidl goedkoper zijn dan de A-merken, maar kwalitatief even goed. Lees verder
Recente Reacties