Rubriek: Opmerkelijk…

Heel dorp aan het lijnen met vet!

Vorige week kwam in het nieuws dat een dorp in Brabant met zijn allen aan het lijnen was geslagen. De huisarts had geconstateerd dat de helft van de inwoners te zwaar was. Met zijn allen de schouders er onder zetten, zodat iedereen het volhoudt, was het motto. Door minder koolhydraten en meer vet te eten,

Lees verder...

Hoe vaak en waarom eet jij vlees?

Heb jij iedere dag vlees ‘nodig’? Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft (70% ) graag dagelijks vlees eet. De top 3 bestaat uit kipfilet, biefstuk en rundergehakt. Vooral mannen zouden een liefhebber zijn van vlees. Dit hoor ik ook vaak op mijn spreekuur. Sommige mensen denken dat ze voedingsstoffen tekort komen als ze

Lees verder...

Linda lijnt!

Heb je het al gehoord? Linda de Mol gaat lijnen! Ze is er nu echt klaar mee en wil van haar `ciabatta buik` af zoals ze het zelf noemt. Persoonlijk hou ik erg van haar humor en zelfspot, die ze nu ook inzet om andere mensen te inspireren om een gezond gewicht te behalen. De

Lees verder...

Hoe lang kun je melk bewaren?

Waar bewaar jij je melk in de koelkast? In de deur of ergens anders in de koelkast? In Engeland wordt geadviseerd om melk niet in de koelkastdeur te bewaren, omdat de temperatuur daar het hoogst zou zijn. Wat belangrijker is, is de temperatuur van de koelkast en hoe lang je de deur van de koelkast

Lees verder...

Beter slapen goed voor de bloedsuiker!

Wist jij dat slapen invloed heeft op je bloedsuiker? Onlangs kwam ik een interessant artikel tegen in de digitale nieuwsbrief van Bloedsuiker. Over de invloed van slaap op je bloedglucose. Uit een Amerikaanse studie blijkt namelijk dat de duur van je slaap en de kwaliteit daarvan invloed kan hebben op je nuchtere bloedsuikerwaardes. Dit geldt

Lees verder...

Door glutenvrij dieet diabetes krijgen?

Glutenvrij eten is soms noodzakelijk (bijv. bij coeliakie), maar er zijn ook mensen die glutenvrij eten terwijl het niet nodig is. Sommigen doen dit om af te kunnen vallen in gewicht of omdat ze denken dat het gezond is en zich beter lijken te voelen. Echter een grootschalig en langjarig onderzoek, uitgevoerd aan de Harvard

Lees verder...

Boekweit soms toch vol gluten!

Heb je coeliakie of een glutenallergie, waardoor je geen gluten mag eten? Let dan op met boekweitmeel. Hoewel dit van nature glutenvrij is, waarschuwt de Nederlandse Coeliakie Vereniging dat er in sommige soorten boekweitmeel toch hele hoge waarden van gluten in zitten. Er staat dan op het etiket ‘kan sporen bevatten van gluten’ of ‘bevat

Lees verder...

Waar zit stiekem suiker in?

Wist je dat er in vleeswaren toegevoegde suiker kan zitten? Dit zou je niet zo snel verwachten! Zo zijn er heel veel producten waar vaak suiker aan is toegevoegd zoals soep,  De zogenaamde `verborgen`suikers. In producten zoals frisdrank, koek en snoep is het duidelijk dat er suiker in zit. Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat in

Lees verder...

Fabrikanten misleiden met etiket!

Kijk je van tevoren weleens op producten voordat je het koopt? Of koop je op de automatische piloot? Kijk je naar de voedingswaarde per 100 g of per portie? Fabrikanten vermelden vaak alleen de voedingswaarde van het bereide product, maar rekenen dan ook de toegevoegde producten mee zoals bijvoorbeeld pasta, rijst, groenten, vlees of water.

Lees verder...

Te veel vitamine B6?

Gebruik jij weleens een vitaminepreparaat? Zo ja, waar let je dan op? Uit onderzoek blijkt namelijk dat er steeds vaker bijwerkingen en klachten worden gemeld bij de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren-Autoriteit). Daarom wil minister Schippers van VWS een wettelijke maximale dagdosering van 21 mg voor volwassenen laten vastleggen. Een te hoge inname van vitamine

Lees verder...