Rubriek: Opmerkelijk…

Hoe lang kun je melk bewaren?

Waar bewaar jij je melk in de koelkast? In de deur of ergens anders in de koelkast? In Engeland wordt geadviseerd om melk niet in de koelkastdeur te bewaren, omdat de temperatuur daar het hoogst zou zijn. Wat belangrijker is, is de temperatuur van de koelkast en hoe lang je de deur van de koelkast

Lees verder...

Beter slapen goed voor de bloedsuiker!

Wist jij dat slapen invloed heeft op je bloedsuiker? Onlangs kwam ik een interessant artikel tegen in de digitale nieuwsbrief van Bloedsuiker. Over de invloed van slaap op je bloedglucose. Uit een Amerikaanse studie blijkt namelijk dat de duur van je slaap en de kwaliteit daarvan invloed kan hebben op je nuchtere bloedsuikerwaardes. Dit geldt

Lees verder...

Door glutenvrij dieet diabetes krijgen?

Glutenvrij eten is soms noodzakelijk (bijv. bij coeliakie), maar er zijn ook mensen die glutenvrij eten terwijl het niet nodig is. Sommigen doen dit om af te kunnen vallen in gewicht of omdat ze denken dat het gezond is en zich beter lijken te voelen. Echter een grootschalig en langjarig onderzoek, uitgevoerd aan de Harvard

Lees verder...

Boekweit soms toch vol gluten!

Heb je coeliakie of een glutenallergie, waardoor je geen gluten mag eten? Let dan op met boekweitmeel. Hoewel dit van nature glutenvrij is, waarschuwt de Nederlandse Coeliakie Vereniging dat er in sommige soorten boekweitmeel toch hele hoge waarden van gluten in zitten. Er staat dan op het etiket ‘kan sporen bevatten van gluten’ of ‘bevat

Lees verder...

Waar zit stiekem suiker in?

Wist je dat er in vleeswaren toegevoegde suiker kan zitten? Dit zou je niet zo snel verwachten! Zo zijn er heel veel producten waar vaak suiker aan is toegevoegd zoals soep,  De zogenaamde `verborgen`suikers. In producten zoals frisdrank, koek en snoep is het duidelijk dat er suiker in zit. Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat in

Lees verder...

Fabrikanten misleiden met etiket!

Kijk je van tevoren weleens op producten voordat je het koopt? Of koop je op de automatische piloot? Kijk je naar de voedingswaarde per 100 g of per portie? Fabrikanten vermelden vaak alleen de voedingswaarde van het bereide product, maar rekenen dan ook de toegevoegde producten mee zoals bijvoorbeeld pasta, rijst, groenten, vlees of water.

Lees verder...

Te veel vitamine B6?

Gebruik jij weleens een vitaminepreparaat? Zo ja, waar let je dan op? Uit onderzoek blijkt namelijk dat er steeds vaker bijwerkingen en klachten worden gemeld bij de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren-Autoriteit). Daarom wil minister Schippers van VWS een wettelijke maximale dagdosering van 21 mg voor volwassenen laten vastleggen. Een te hoge inname van vitamine

Lees verder...

Richtlijnen voor een goede slaap

Een goede nachtrust. We hebben het allemaal nodig, maar krijgen het vaak niet voldoende. Gelukkig zijn ze er nu achter waar een perfecte nacht aan moet voldoen. Het Amerikaanse slaapinstituut de National Sleep Foundation heeft richtlijnen opgesteld voor een goede nachtrust. Deze richtlijnen zijn opgesteld aan de hand van 277 verschillende slaapstudies. Dit zijn de

Lees verder...

Duurzaam eten dankzij het RIVM?

In een eerder geposte blog is het al te sprake gekomen: hoe duurzaam eet u? Duurzame voeding is een hot-topic in 2017 en steeds meer mensen zijn er mee bezig. Nu gelukkig ook de overheid. Elk land wil een zo gezond, duurzaam en veilig mogelijke samenleving. Zo ook onze overheid. Hier is een integrale aanpak

Lees verder...

Bij diabetes type 1 meer kans op glutenallergie!

Mensen met diabetes type 1 hebben een grotere kans op coeliakie oftewel glutenallergie. Het zijn beide auto-immuunziekten. Auto-immuunziekten ontstaan doordat het immuunsysteem lichaamseigen cellen en stoffen als lichaamsvreemd ziet. Je lichaam gaat dan antistoffen tegen je eigen weefsels vormen.  In Nederland zijn er zo`n 6.000 mensen met diabetes type 1 en coeliakie. Bij kinderen met

Lees verder...