Maaltijdvervangers, wel of niet verstandig?

Wij krijgen binnen onze praktijk vaak de vraag wat wij vinden van maaltijdvervangers zoals eiwitrepen en maaltijdshakes. Zijn deze vervangers nou echt zo goed als ze beweren?
Helaas bevatten veel van deze vervangers vaak niet wat er belooft wordt.. Maaltijd verrijkende producten worden vaak aangeraden bij mensen die veel en intensief sporten, waarbij niet alle nodige voedingsstoffen kunnen worden gehaald uit normale voeding. Dit is de zogeheten sportvoedingspiramide. Deze piramide begint met de basisvoeding, dan de sportspecifieke voeding (zoals repen en shakes) en vervolgens de sportsupplementen (zoals vitamines e.d.). Deze producten worden dus gezien als uitzondering en passen in een andere leefstijl.

Voor het dagelijkse gebruik is het dus niet aan te raden om deze producten toe te voegen. Het is zo dat veel van deze producten worden geclaimd als effectief voor gewichtsverlies etc. Maar in werkelijkheid bevatten veel van deze producten een hele hoop suikers en soms ook vetten. Een voorbeeld is een eiwitreep van merk X. De reep ziet er met 156 kilocalorieën uit als een fijne optie als (energierijk)tussendoortje (bijvoorbeeld na het sporten). Qua calorieën komt het overeen als een klein handje ongezouten noten. Vervolgens kijken we naar de voedingswaarden: 15,4 g eiwitten, 5,8 g vet en 11,5 g koolhydraten. Een reep zoals deze bevat dus ongemerkt een hoop koolhydraten, welke dus niet past in een koolhydraat beperkte leefstijl. Dit zelfde geldt voor een aantal andere vervangers. Wij raden dus aan om vooral goed naar de verpakking te kijken, zowel van vervangers als van normale voedingsmiddelen.

Wil je nou graag weten of je op ‘verstandige’ manier eet, of heb je vragen en/of hulp nodig? Neem dan gerust contact met ons op!

AH

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>