Rubriek: Wist u dat…

korte uitspraken en leuke weetjes over voeding en dieet

Hoe lang kun je melk bewaren?

Waar bewaar jij je melk in de koelkast? In de deur of ergens anders in de koelkast? In Engeland wordt geadviseerd om melk niet in de koelkastdeur te bewaren, omdat de temperatuur daar het hoogst zou zijn. Wat belangrijker is, is de temperatuur van de koelkast en hoe lang je de deur van de koelkast

Lees verder...

Beter slapen goed voor de bloedsuiker!

Wist jij dat slapen invloed heeft op je bloedsuiker? Onlangs kwam ik een interessant artikel tegen in de digitale nieuwsbrief van Bloedsuiker. Over de invloed van slaap op je bloedglucose. Uit een Amerikaanse studie blijkt namelijk dat de duur van je slaap en de kwaliteit daarvan invloed kan hebben op je nuchtere bloedsuikerwaardes. Dit geldt

Lees verder...

Hoge bloeddruk en het belang van kalium

Weet jij waarom kalium belangrijk is? Bij een hoge bloeddruk wordt altijd als eerste aan zout (natrium) gedacht, maar, voldoende kalium is net zo belangrijk! Kalium zorgt namelijk samen met natrium voor een `evenwicht` en reguleert o.a. de bloeddruk. Je zou het kunnen zien als een soort samenwerking van yin en yang. Als je namelijk

Lees verder...

Door glutenvrij dieet diabetes krijgen?

Glutenvrij eten is soms noodzakelijk (bijv. bij coeliakie), maar er zijn ook mensen die glutenvrij eten terwijl het niet nodig is. Sommigen doen dit om af te kunnen vallen in gewicht of omdat ze denken dat het gezond is en zich beter lijken te voelen. Echter een grootschalig en langjarig onderzoek, uitgevoerd aan de Harvard

Lees verder...

Waar zit stiekem suiker in?

Wist je dat er in vleeswaren toegevoegde suiker kan zitten? Dit zou je niet zo snel verwachten! Zo zijn er heel veel producten waar vaak suiker aan is toegevoegd zoals soep,  De zogenaamde `verborgen`suikers. In producten zoals frisdrank, koek en snoep is het duidelijk dat er suiker in zit. Uit onderzoek van foodwatch blijkt dat in

Lees verder...

Zout: ongezond of toch ook nodig?

Zout wordt vaak als ongezond bestempeld en moet ook verminderd worden in de producten die we kopen. Tevens worden we vaak gewaarschuwd zelf niet te royaal met het zoutvaatje te strooien. Maar zout hebben we toch ook nodig? Ons lichaam heeft dit mineraal (natrium) toch bij verschillende belangrijke processen ‘brood’nodig? Natuurlijk zijn er gezondheidsindicaties (nieraandoeningen,

Lees verder...

Eten zonder reuk!

  Heb jij weleens met je neus dicht iets gegeten? Dan merk je dat je veel minder proeft. Ook als je bijvoorbeeld verkouden bent. Uit onderzoek blijkt dat reuk- en smaak stoornissen bij 5-20% van de Nederlandse bevolking voorkomen. Als je minder goed proeft heb je vaak ook minder zin in eten waardoor je misschien

Lees verder...

Hoe herken je een hypo?

Weet jij hoe je een hypo (hypoglykemie oftewel te lage bloedsuiker) herkent? Bij een hypo is de bloedsuikerwaarde lager dan 3,5 mmol/l De symptomen kunnen per persoon verschillen. Hieronder de kenmerken:       •    moeheid •    hoofdpijn •    honger •    bleekheid •    slecht zien •    duizeligheid •    zweten •    beven •    wisselend humeur Wat

Lees verder...

Kun jij een maand zonder alcohol?

Drink jij regelmatig alcohol? Zou je daar ook een maand mee kunnen stoppen? Veel mensen willen in het begin van het jaar hun goede voornemens uitvoeren. Zo zijn er mensen die al de hele maand januari geen druppel alcohol hebben gedronken. Wat kan helpen is dat je probeert voor jezelf na te gaan wat alcohol

Lees verder...

Zijn melkproducten vet?

Weet jij hoeveel vet er in melkproducten zit? Als er op de verpakking 10% vet vermeld staat, is dat dan veel?  Zomaar wat vragen die regelmatig voorbij komen. Het vetgehalte is wettelijk vastgelegd.       Het vetgehalte in melk: Volle melk            3,5% Halfvolle melk      1,5-`1,8% Magere melk       < 0,5% Karnemelk           < 1% Voor yoghurt

Lees verder...