Fabels en feiten over fruit

Er bestaan verschillende fabels en feiten over fruit, hieronder staan er een aantal op een rijtje:

Fabel 1: Fruit mag je onbeperkt eten. Helaas is dit niet zo. Vooral mensen die willen afvallen moeten hierop letten. Fruit is gezond, lekker en een makkelijk tussendoortje, maar fruit bevat van nature suiker (vruchtensuikers) en deze bevatten calorieën. Het is dus een beetje opletten maar 2-3 porties fruit op een dag is geen probleem. Een laatste punt om op te letten zijn de vruchtensappen. Deze leveren meer calorieën dan een stuk fruit en leveren minder vezels.

Lees verder


Pil om niet dronken te worden

Er bestaat nu een pilletje waardoor je niet meer dronken wordt van alcohol. Het wondermiddel is er al een tijdje, maar ditmaal hebben ook onderzoekers van de Universiteit van Yale een positieve conclusie getrokken.

De stof ‘iomazenil’ zorgt ervoor dat alcohol sneller wordt afgebroken waardoor de drinker minder snel dronken wordt. Het middel zou niet voor de feestende medemens zijn, maar wel voor alcoholisten. Met de pil kunnen ze nuchter blijven.

 

 

Lees verder

Volkoren is meer dan alleen vezels

Dat volkoren gezond is en veel vezels bevat weten we heel goed, maar volkoren is niet alleen gezond vanwege de vezels. Lees verder

Maak de vette hap minder schadelijk: Eet walnoten!

Walnoten zijn gezonde noten, zij maken de  bloedvaten flexibeler en hierdoor wordt de kans op hart en vaatziekten verkleind. Voor mensen die regelmatig frituren of moeite hebben om nee te zeggen tegen ander soort vet voedsel, zouden bij een walnootrijkdieet baat kunnen hebben. Lees verder

Zwarte peper om af te vallen?

In verschillende oosterse geneeswijzen wordt zwarte peper al eeuwen gebruik voor het behandelen van cholera, diaree en andere maag- en darmaandoeningen. Over de werking van de piperine in het lichaam is echter nog weinig bekend.

 

 

Lees verder

Gebruik van Chinees medicijn erg gevaarlijk

Gezond met Chinese medicijnen? Waarschijnlijk niet. In een Australisch onderzoek kwam naar voren dat er in Chinese medicijnen kankerverwekkende stoffen en DNA van beschermde planten en diersoorten in zitten. Dit heeft niet alleen gevolgen voor de natuur, maar ook voor de gebruiker van deze medicijnen. Lees verder


Vitamine D tekort door teveel zonnebrandcrème?

Als je zonnebrandcrème gebruikt volgens de richtlijnen van de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) maak je bijna geen vitamine D aan. Tot die conclusie komen onderzoekers van het Bispebjerg Hospital in Kopenhagen.

Volgens de Deense onderzoekers zou het gebruik van zonnebrandcrème dus mogelijk kunnen leiden tot een vitamine D-tekort, zo schrijven zij in het British Journal of Dermatology.

 

 

Lees verder

Pure chocola of melkchocola?

Regelmatig krijg ik de vraag of pure chocolade gezonder is dan melkchocolade. Lees verder

Avocado helpt tegen veroudering

Avocado houdt je jong! De olie van de avocado helpt het verouderingsproces te vertragen. Ook kan de olie mogelijk gebruikt worden om ziektes te voorkomen. Dat suggeert nieuw Mexicaans onderzoek.

 

 

Lees verder

Jodium-inname zo`n 25% gedaald

De Nederlandse bevolking krijgt voldoende jodium binnen, wel is de inname sinds 2008 met ongeveer 20 tot 25 procent gedaald. Dit blijkt uit onderzoek van het RIVM in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport.

 

 

Lees verder