Rubriek: Lekker & verantwoord

tips over lekkere en verantwoorde producten

Groente in de spotlight

“Eet minimaal 250 gram groenten per dag!” Elke dag zien we het wel ergens voorbij komen: op de televisie, op straat of in de supermarkt. Waar het voorheen nog 200 gram was, heeft de Gezondheidsraad dit al aangepast naar 250 gram. Steeds meer onderzoeken wijzen uit hoe belangrijk groente voor ons is. Daarom wordt het ook

Lees verder...

Nieuwe haring vandaag eerste dag!

Het haringseizoen gaat vandaag weer van start. Voor alle haring liefhebbers een dag om naar uit te kijken. Haring is een hele gezonde vis omdat het een vette vis is. Vette vis bevat veel onverzadigde visvetzuren, welke bijdragen om het cholesterol te verlagen. Haring is een veelzijdige vis. Je kunt haring op verschillende momenten van

Lees verder...

Ook genoeg van alle crash diëten?

Heeft u zich voorgenomen om nu wat aan uw gezondheid te gaan doen, dan is het programma van Totaal fit Amsterdam zeker wat voor u! Allerlei diëten geprobeerd? Sporten alleen is niet voldoende? Last van eetbuien? Verslaafd aan suikers? Bent u juist een emotionele eter? Toenemende gezondheidsproblemen? Totaal fit Amsterdam’ helpt u bij het aanleren

Lees verder...

Zon in Nederland!

Eindelijk, het wordt warmer in Nederland! We weten het allemaal, de ene dag schijnt de zon en de volgende dag lijkt het wel weer herfst. Toch moeten we de temperaturen op de mooie dagen niet onderschatten en ons eten hieraan aanpassen. Een van de belangrijkste dingen is het drinken van voldoende water. Het wordt inderdaad

Lees verder...

Eindexamens beginnen vandaag; tips voor eten en drinken

De eindexamens op het middelbaar onderwijs zijn begonnen vandaag! Veel leren, stress, balen en ook opluchting. Tijdens deze weken is naast leren en presteren ook  belangrijk om te ontspannen (bijv. wandelen, zwemmen, yoga) en goed te eten, zodat je je weer kunt opladen. Een energieboost kan ervoor zorgen dat je er weer goed tegen aan

Lees verder...

Zelf groente-ijs maken?

Met deze warme temperaturen is het lekker om af en toe een ijsje te nemen, waterijs bevat de minste calorieën. Een waterijsje (55 gram) bevat 41 kcal 10 g koolhydraten. Wat je zou kunnen doen is je eigen ijs te maken op basis van groentesap of gedeeltelijk groente- of vruchtensap. Zo zou je bijvoorbeeld wortelsap

Lees verder...

Welke groente en fruit eet je in april?

Weet jij welke seizoensgroenten en fruit nu volop verkrijgbaar zijn? Als je een milieubewuste keuze zou willen maken (en op je portemonnee wil letten) dan zou je in april kunnen kiezen uit de volgende groente-en fruitsoorten: Andijvie, avocado, aubergine, bospeen, courgette, paprika, raapstelen, rabarber, snijboon, sperciebonen, spinazie, veldsla, kiwi, mango, Maak bijvoorbeeld een lekkere salade

Lees verder...

Recept Biefstuk Bali

Als je van pittig houdt, is dit een heerlijk recept. Het past ook goed binnen een koolhydraatarm dieet. Wat heb je nodig? Biefstuk (bijvoorbeeld ossenhaas) 125 gram per persoon Boter, 100 gram Sambal, 1 eetlepel per biefstuk Lekker om een frisse salade er bij te serveren. En als extra groenten haricots verts, indien je geen

Lees verder...

Door glutenvrij dieet diabetes krijgen?

Glutenvrij eten is soms noodzakelijk (bijv. bij coeliakie), maar er zijn ook mensen die glutenvrij eten terwijl het niet nodig is. Sommigen doen dit om af te kunnen vallen in gewicht of omdat ze denken dat het gezond is en zich beter lijken te voelen. Echter een grootschalig en langjarig onderzoek, uitgevoerd aan de Harvard

Lees verder...

Welke producten zijn genomineerd voor de Jaarprijs Goede Voeding?

Ook zo benieuwd wie de Jaarprijs Goede Voeding gaat winnen? De genomineerden zijn : Groentespaghetti en –rijst van Albert Heijn, notenballetjes van Schouten Europe BV en een boerenkoolburger van de Jumbo. De groenten spaghetti-en rijst zijn bedoeld als alternatief voor rijst of pasta, gemaakt van groente.  De groentespaghetti- en rijst zijn geschikt om te roerbakken,

Lees verder...