Rubriek: Lekker & verantwoord

tips over lekkere en verantwoorde producten

Recept: Knolselderij puree

Knolselderij puree, een lekkere en gezonde variatie op aardappelen, rijst of pasta. De puree bevat veel minder koolhydraten en is zeer vergelijkbaar met aardappelpuree. Het past dus perfect in een koolhydraat arm dieet! Recept voor 4 personen Ingrediënten: 1-2 eetlepels olijfolie 2 sjalotten of 1 ui, gesnipperd 600-800 gram knolselderij 50 ml droge witte wijn

Lees verder...

Ben jij ook suikerverslaafd?

Suiker, suiker en nog meer suiker. In elk artikel over voeding wordt het wel besproken en is dus onmisbaar uit ons dagelijks leven. We eten het immers elke dag. Zoals sommigen wel weten bestaat voeding onder andere uit 3 voedingsstoffen: koolhydraten, eiwitten en vetten. En je raad het al, de suikers vallen onder de koolhydraten.

Lees verder...

Groente in de spotlight

“Eet minimaal 250 gram groenten per dag!” Elke dag zien we het wel ergens voorbij komen: op de televisie, op straat of in de supermarkt. Waar het voorheen nog 200 gram was, heeft de Gezondheidsraad dit al aangepast naar 250 gram. Steeds meer onderzoeken wijzen uit hoe belangrijk groente voor ons is. Daarom wordt het ook

Lees verder...

Nieuwe haring vandaag eerste dag!

Het haringseizoen gaat vandaag weer van start. Voor alle haring liefhebbers een dag om naar uit te kijken. Haring is een hele gezonde vis omdat het een vette vis is. Vette vis bevat veel onverzadigde visvetzuren, welke bijdragen om het cholesterol te verlagen. Haring is een veelzijdige vis. Je kunt haring op verschillende momenten van

Lees verder...

Ook genoeg van alle crash diëten?

Heeft u zich voorgenomen om nu wat aan uw gezondheid te gaan doen, dan is het programma van Totaal fit Amsterdam zeker wat voor u! Allerlei diëten geprobeerd? Sporten alleen is niet voldoende? Last van eetbuien? Verslaafd aan suikers? Bent u juist een emotionele eter? Toenemende gezondheidsproblemen? Totaal fit Amsterdam’ helpt u bij het aanleren

Lees verder...

Zon in Nederland!

Eindelijk, het wordt warmer in Nederland! We weten het allemaal, de ene dag schijnt de zon en de volgende dag lijkt het wel weer herfst. Toch moeten we de temperaturen op de mooie dagen niet onderschatten en ons eten hieraan aanpassen. Een van de belangrijkste dingen is het drinken van voldoende water. Het wordt inderdaad

Lees verder...

Eindexamens beginnen vandaag; tips voor eten en drinken

De eindexamens op het middelbaar onderwijs zijn begonnen vandaag! Veel leren, stress, balen en ook opluchting. Tijdens deze weken is naast leren en presteren ook  belangrijk om te ontspannen (bijv. wandelen, zwemmen, yoga) en goed te eten, zodat je je weer kunt opladen. Een energieboost kan ervoor zorgen dat je er weer goed tegen aan

Lees verder...

Zelf groente-ijs maken?

Met deze warme temperaturen is het lekker om af en toe een ijsje te nemen, waterijs bevat de minste calorieën. Een waterijsje (55 gram) bevat 41 kcal 10 g koolhydraten. Wat je zou kunnen doen is je eigen ijs te maken op basis van groentesap of gedeeltelijk groente- of vruchtensap. Zo zou je bijvoorbeeld wortelsap

Lees verder...

Welke groente en fruit eet je in april?

Weet jij welke seizoensgroenten en fruit nu volop verkrijgbaar zijn? Als je een milieubewuste keuze zou willen maken (en op je portemonnee wil letten) dan zou je in april kunnen kiezen uit de volgende groente-en fruitsoorten: Andijvie, avocado, aubergine, bospeen, courgette, paprika, raapstelen, rabarber, snijboon, sperciebonen, spinazie, veldsla, kiwi, mango, Maak bijvoorbeeld een lekkere salade

Lees verder...