- Home
- Rubriek: hersenen
Uit een onderzoek gepubliceerd door het wetenschappelijke tijdschrift Neurology blijkt dat het eten van vet voedsel ervoor zorgt dat de hersenen krimpen. Lees verder
Mensen die wekelijks vis eten, beschermen de gezondheid van hun hersenen. Dat geldt niet voor gefrituurde vis, maar wel voor gebakken, gestoomde, gestoofde, gekookte, gerookte en gezouten vis. Lees verder
Waarom zijn mensen vaak slecht gehumeurd of agressief als ze honger hebben? Uit nieuw onderzoek blijkt dat het niveau van serotonine, een hormoon dat gedrag helpt te regelen, schommelt als mensen honger hebben of gestrest zijn. Lees verder
Weerstand bieden tegen een stuk chocola of dat extra koekje is niet alleen een kwestie van wilskracht. Voor sommigen is dat nu eenmaal moeilijker door de manier waarop hun hersenen in elkaar zitten.
(Homeopathische) slaapmiddelen zijn niet altijd de beste oplossing voor slaapproblemen. Slaapmiddelen hebben invloed op de alertheid, concentratie en de gemoedstoestand. Door de voeding en het beweegpatroon aan te passen, kan ook het slaappatroon veranderen en soms is dit zelf al de oplossing van het probleem. Lees verder
Uit onderzoek blijkt dat mensen die veel chocolade eten, 37% minder kans op cardiovasculaire ziekten, 31% minder kans op diabetes en 29% minder kans op een herseninfarct hebben. Het onderzoek is een meta-analyse van 7 studies onder in totaal circa 114.000 mensen en is gepubliceerd in British Medical Journal. Lees verder
Uit een nieuwe overzichtsstudie blijkt dat ouderen die licht tot matig alcohol drinken, 23% minder risico op verschillende vormen van dementie hebben dan mensen die geen alcohol drinken. Het effect is zowel bij mannen als bij vrouwen ongeveer even groot. In het onderzoek werden de resultaten van 143 wetenschappelijke onderzoeken op een rij gezet. Lees verder
Ouderen die olijfolie gebruiken in gerechten en door salades hebben mogelijk een lager risico op een beroerte. Dit vermeldden onderzoekers van Columbia University Medical Center in New York op woensdag 15 juni.
Door een natuurlijk mechanisme in ons lichaam eten we onder stress minder, maar dat is niet bij iedereen zo. Sommige mensen grijpen onder stress snel naar makkelijk eten zoals snoep en snacks. Juist deze voedingsmiddelen geven een lusteloos gevoel en zorgen ervoor dat we minder goed met stress om kunnen gaan. Lees verder
afvallen kan het geheugen en de concentratie verbeteren. Tot die conclusie komen onderzoekers van de Kent State University na een studie onder honderdvijftig zwaarlijvigen. Reden te meer om nu echt werk te maken van die extra kilo’s!
Recente Reacties