Antibiotica vergroot risico prikkelbare darmsyndroom

Het is goed mogelijk dat het gebruik van antibiotica een rol speelt bij het ontstaan van inflammatory bowel disease (IBD) oftewel prikkelbare darmsyndroom. Patiënten met IBD blijken 2 tot 5 jaar voor de diagnose vaker antibiotica te hebben gebruikt dan patiënten zonder deze darmziekte.

De 2.234 patiënten bij wie tussen 2001 en 2008 de diagnose IBD was gesteld, werden voor een geneste case-controlanalyse gematcht met 22.346 vergelijkbare controles. De gemiddelde leeftijd waarop de diagnose werd gesteld, was 43,4 jaar. Van alle patiënten met IBD had 12% 2 jaar voor de diagnose 3 of meer recepten voor een antibioticum gekregen. In de controlegroep was dit slechts 7%.

Lees verder


Energiedranken niet ongevaarlijk

Energiedrankjes zoals Red Bull en V vormen een steeds groter gevaar voor de gezondheid. Daarom zouden op de blikjes waarschuwingen moeten komen te staan.

Dat stellen Australische onderzoekers op 16 januari in het wetenschapsblad Medical Journal of Australia.

 

Lees verder

Meer mensen met brandend maagzuur

Het aantal mensen dat minimaal een keer per week brandend maagzuur(reflux) ervaart is de afgelopen tien jaar met bijna 50 procent gestegen. Dat blijkt uit onderzoek van de Noorse technische universiteit NTNU. 

De onderzoekers bestudeerden bijna 30.000 mensen voor ruim tien jaar. In die periode steeg de prevalentie van brandend maagzuursymptomen met 30 procent.

 

Lees verder

Vitamine D gunstig voor nierpatiënten?

Het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) start in samenwerking met ZGT Almelo, het VU Medisch Centrum Amsterdam en het Medisch Centrum Alkmaar een onderzoek naar de beschermende werking van vitamine D en zoutbeperking bij nierpatiënten. Lees verder

Drop goed voor je tanden?

Zoals iedereen weet is snoepen slecht voor de tanden. Toch lijkt het er op dat twee bestanddelen uit drop juist goed zijn voor je gebit: ze vernietigen namelijk de bacteriën die verantwoordelijk zijn voor tandbederf.

 

 

Lees verder

Overgewicht kan ook voordelen hebben

Overgewicht kan ook in je voordeel werken. Tenminste, als je ziek bent. Uit een onderzoek van het Erasmus MC blijkt dat zieke 60-plussers maar beter wat te zwaar kunnen zijn. Ze blijken enkele maanden langer te leven dan leeftijdsgenoten die niet te zwaar zijn.

 

 

Lees verder


Verband ontdekt tussen darmziekte en syndroom van Down

Gronings promotieonderzoek heeft mogelijk een verklaring opgeleverd voor het feit dat mensen met het syndroom van Down een hogere kans hebben op de ziekte van Hirschsprung. Een behandeling is nog niet in zicht, maar het onderzoek vergroot wel het inzicht in de ziekte.

 

 

Lees verder

Diabetes en hypo`s

Bij mensen met diabetes type 2 is de glucosehuishouding verstoord. Het lichaam is ongevoelig geworden voor insuline en/of maakt te weinig van dit bloedglucoseverlagende hormoon aan. Als gevolg hiervan stijgen de glucosewaarden in het bloed. Als gevolg van bepaalde tabletten en insuline kan de bloedglucose ook te veel zakken, met een hypoglykemie (hypo) tot gevolg. Dit kan gebeuren op momenten dat er teveel insuline in het lichaam is, bijvoorbeeld als iemand (te) weinig eet of drinkt, veel beweegt of alcohol heeft gedronken.

Lees verder

Bij nierziekten is zoutbeperking cruciaal

Een zoutbeperking, eventueel aangevuld met diuretica, is zeer effectief om de behandeling bij chronische nierziekten te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Maartje Slagman, die op 14 december aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert.

Centraal in de huidige behandeling staat het remmen van proteïnurie en hypertensie met RAAS blokkerende medicijnen, namelijk ACEi (Angiotensine Converterend Enzym inhibitoren) of ARB (Angiotensine Receptor Blokkers). Helaas is deze behandeling bij veel patiënten onvoldoende effectief.

 

Lees verder

Zout (Natrium) beperken met Losalt?

Mensen met een hoge bloeddruk krijgen vaak het advies minder zout te gaan eten. Is voor hen het product Lo Salt of Jozo bewust geschikt? Deze keukenzoutproducten bevatten minder natrium en meer kalium. Dit kan een gunstig effect hebben op de bloeddruk.

Lees verder