- Home
- Rubriek: Hart- en vaatziekten
Het eten van voedsel dat gefrituurd is in olijfolie of zonnebloemolie is niet gerelateerd aan hartziekten of vroegtijdig overlijden. Dit staat in een onderzoek dat het online British Medical Journal publiceerde. Lees verder
Volgens de onderzoekers van de Lund University in Zweden kan een dagelijkse dosis van rozenbottelextract helpen om het risico op hart- en vaatziekten te verminderen. Rozenbottel is een goede bron van vitamine C en heeft ontstekingsremmende eigenschappen. Eerder onderzoek liet al zien dat mensen met pijnlijke gewrichten die dagelijks een rozenbottelsupplement slikten beduidend minder pijn hadden en beter konden bewegen. Lees verder
Kinderen van ouders die voor hun zeventigste een hartinfarct krijgen, lopen een verhoogd risico op hart- en vaatziekten.
Dit ontdekte Ineke van Dis, beleidsmedewerker van de Hartstichting en onderzoekster bij de afdeling Humane voeding van Wageningen UR (University & Research centre) en RIVM, door een groot aantal proefpersonen na een medische keuring tien jaar lang te volgen.
Turkse en Marokkaanse Amsterdammers hebben vaker diabetes en overgewicht dan andere bevolkingsgroepen, maar een hoge bloeddruk komt minder vaak bij hen voor. Dit blijkt uit onderzoek van Joanne Ujcic-Voortman naar de belangrijkste risicofactoren voor hart- en vaatziekten bij deze etnische groepen.
Iedereen wilt langer en gezonder leven. Een kwart van alle welvaartsziekten, zoals diabetes mellitus, hart en vaatziekten en kanker worden door de leefstijl van mensen veroorzaakt. Lees verder
Een zoutbeperking, eventueel aangevuld met diuretica, is zeer effectief om de behandeling bij chronische nierziekten te verbeteren. Dat blijkt uit onderzoek van Maartje Slagman, die op 14 december aan de Rijksuniversiteit Groningen promoveert.
Centraal in de huidige behandeling staat het remmen van proteïnurie en hypertensie met RAAS blokkerende medicijnen, namelijk ACEi (Angiotensine Converterend Enzym inhibitoren) of ARB (Angiotensine Receptor Blokkers). Helaas is deze behandeling bij veel patiënten onvoldoende effectief.
Dat omega 3 vetzuren gezond zijn is geen nieuws, maar uit onderzoek blijkt dat diabetespatiënten die een hartinfarct hebben gehad er extra baat bij hebben. De vetzuren verlagen namelijk het risico op ernstige hartritmestoornissen. Lees verder
Jonge vrouwen kunnen hun risico op hart- en vaatziekten verlagen door vette vis te eten die rijk is aan omega-3 vetzuren. Dit concluderen onderzoekers van het Deense Statens Serum Institut.
Het meeste onderzoek naar omega 3 vetzuren en hart- en vaatziekten richt zich op mannen. Bij studies naar vrouwen worden vrouwen in de vruchtbare leeftijd vaak over het hoofd gezien. De Deense wetenschappers keken juist naar gegevens van ruim 49.000 zwangere vrouwen van gemiddeld dertig jaar.
Hart- en vaatziekten komen niet alleen voor bij oudere mensen. Nederland telt ongeveer 25.000 kinderen met een aangeboren hartafwijking. Per jaar worden 1.300 à 1.400 kinderen geboren met een aangeboren hartafwijking.
Mensen met diabetes die een hartinfarct achter de rug hebben baat bij omega-3 vetzuren. De vetzuren verlagen het risico op ernstige hartritmestoornissen bij de patiënten.
Dat concluderen onderzoekers van Humane Voeding van Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, in het tijdschrift Diabetes Care van deze week.
Recente Reacties