Rubriek: vis

Zout: ongezond of toch ook nodig?

Zout wordt vaak als ongezond bestempeld en moet ook verminderd worden in de producten die we kopen. Tevens worden we vaak gewaarschuwd zelf niet te royaal met het zoutvaatje te strooien. Maar zout hebben we toch ook nodig? Ons lichaam heeft dit mineraal (natrium) toch bij verschillende belangrijke processen ‘brood’nodig? Natuurlijk zijn er gezondheidsindicaties (nieraandoeningen,

Lees verder...

Last van winterblues?

Heb je last van een winterdip of heb je gewoon even nergens zin in? Er zijn mensen die last hebben van de korte donkere dagen. Probeer zo gezond mogelijk te eten, dit kan helpen om je beter te voelen en minder snel ziek te worden. Welke vitamines kunnen je helpen bij het verhogen van je

Lees verder...

Pas op voor Green Happiness!

‘Je ziet door de bomen het bos niet meer’. Een feit waar veel diëtisten en voedingsdeskundigen het over hebben. Tegenwoordig worden we bekogeld met zoveel verschillende diëten en hypes, dat we inderdaad door de bomen het bos niet meer zien. Van het Killerbodydieet van Fajah Lourens tot de superfood recepten van Rens Kroes. Maar welk

Lees verder...

Aan vakantie kun je gezonde leefgewoontes overhouden!

De zomervakantie zit er voor veel mensen (bijna) op. Nu is het weer even wennen aan je dagelijkse ritme. Dit is een mooi moment om een nieuwe, gezonde leefstijl in te bouwen. Zo maak je een goede start en kun je er weer tegenaan! Om vakantiekilo’s te voorkomen kun je proberen op te letten wat

Lees verder...

Zomers dagmenu met zalm

Laatst werd ik gevraagd om een zomerse bijdrage te leveren aan het wijkkrantje van Keizer Karelpark in Amstelveen. Voor de variatie leuk om als diëtist ook deze werkzaamheden te hebben. Een kleine intro: Nu de zomer er aankomt, is het wel fijn om lichter en frisser te eten. Gerechten als maaltijdsalades en meer rauwkost op de

Lees verder...

Heeft leefstijl invloed op reumatoïde artritis?

Reumatologen zien wel verband tussen leefstijl en het ontstaan of verergeren van de aandoening Reumatoïde Artritis (RA). Ook als je naar vroeger kijkt (archeologie) trof je deze aandoening niet in de botten aan van de mensen toentertijd. Meestal hebben ze het over een gen die je moet hebben om RA te krijgen, maar de rol

Lees verder...

Koolhydraatarm en eiwitrijk eten om af te vallen

Al een tijdje is het populair om minder koolhydraten en meer eiwitten te eten. Dit om af te kunnen vallen of je bloedglucosewaarden lager te krijgen zodat je minder of geen medicatie voor diabetes hoef te nemen. Koolhydraten minderen is nogal een klus, aangezien ze bijna overal in zitten. Nu kun je wel een onderscheid

Lees verder...

Maaltijdsalade? Maak het lekker zelf!

Met dit warme en mooie weer krijg ik altijd meer zin in koude avondmaaltijden, zoals een lekkere maaltijdsalade. Die kun je heel eenvoudig zelf maken. Je kunt bijv. volkorenpasta of couscous, quinoa of aardappelen die je over hebt prima verwerken in een salade. Je voegt vis (bijv. tonijn of zalm), ei, noten of bijv. gerookte

Lees verder...

Overgevoelig voor glutamaat; kan dat?

Glutamaat is een smaakversterker (E-nummer 621) die van nature in producten zit of toegevoegd aan producten is. Daarnaast zit glutamaat van nature in ons lichaam. Het is één van de 20 aminozuren die het lichaam gebruikt als bouwstof van eiwitten.   Er zijn vele onderzoeken gedaan naar mogelijke relaties tussen toegevoegd glutamaat en overgevoeligheidsreacties, maar

Lees verder...

Nieuwe schijf van vijf; hoe varieer je meer in eiwitbron?

In de vernieuwde schijf van vijf wordt nu aangeraden om meer te variëren in de eiwitbron bij de warme maaltijd. Zelfs met frequentie ‘hoe vaak wat’ aangeduid en een maximum aan hoeveelheid vlees per week. Variatie is ook heel belangrijk. Het zorgt er voor dat het eten smakelijk blijft en dat je telkens wat meer

Lees verder...