Dierlijk vet verhoogt risico op zwangerschapsdiabetes

Een hoge inname van dierlijk vet en cholesterol voorafgaand aan de zwangerschap verdubbelt bijna de kans op zwangerschapsdiabetes vergeleken met een lage inname. Niet van invloed zijn het totale vetgehalte en de inname van andere soorten vet zoals verzadigd vet en transvet. Dit blijkt uit gegevens uit de “Nurses Health Study” onder ruim 13.000 Amerikaanse vrouwen, gepubliceerd in America Journal of Clinical Nutrition.  Lees verder


Geen relatie tussen frituren in olijfolie of zonnebloemolie en hartziekten

Het eten van voedsel dat gefrituurd is in olijfolie of zonnebloemolie is niet gerelateerd aan hartziekten of vroegtijdig overlijden. Dit staat in een onderzoek dat het online British Medical Journal publiceerde. Lees verder

Voedingssuppplementen en Functional Foods invloed op werking statines

Bepaalde voedingssuplementen en Functional Foods met het voedingsvezel Betaglucan kunnen een negatieve invloed hebben op de werking van statines. Een statine of cholesterolsyntheseremmer is een cholesterolverlagend medicament. Lees verder

Wist u dat: avocado

De avocado is een vrucht en komt oorspronkelijk uit Midden Amerika. De naam Avocado is afgeleid van het woord ahuacatl dat de lokale indianen hebben bedacht. Het woord ahualcatl betekent testikel en de avocado is waarschijnlijk zo genoemd vanwege de vorm. Lees verder

Speciale voeding en medicijnen

Vanwege claims over gezondheidsbevorderende eigenschappen worden functionele voedingsmiddelen (voedingsmiddelen met een bepaalde claim/functie zolas b.v cholesterolverlagend) ook vaak gebruikt in combinatie met geneesmiddelen. Toch is dit niet altijd een even goede combinatie. Dit blijkt uit het onderzoek waarop Simone Eussen op 12 december aan de Universiteit Utrecht promoveert.

Lees verder

Groene thee kan slecht cholesterol verlagen

Uit onderzoek van de Western University of Health Sciences blijkt dat groene thee het ‘slechte’ cholesterol kan verlagen. Lees verder


Nieuw onderzoek naar HDL (goede cholesterol)

Onderzoekster Ying Zhao ontdekte twee moleculen die een belangrijke rol spelen bij het afvoeren van slecht cholesterol uit de vaatwand. De conclusie van haar onderzoek kan belangrijk zijn bij de ontwikkeling van nieuwe behandelmethodes tegen slagaderverkalking. De Hartstichting steunde haar onderzoek. 1 november promoveerde ze aan de Universiteit van Leiden.

 

 

Lees verder

Leefstijltest

Vanaf deze maand kunt u een leefstijltest doen die ontwikkeld is om mensen aan te zetten en te helpen om zelf in actie te komen om  diabetes, hart- en vaatziekten en nierschade te voorkomen. Lees verder

Leefstijltest gelanceerd

Deze maand hebben het Diabetes Fonds, de Hartstichting en de Nierstichting in samenwerking met beroepsorganisaties van huisartsen (NHG en LHV) en bedrijfsartsen (NVAB) de gratis Leefstijltest op www.testuwleefstijl.nl gelanceerd.

Lees verder

KEES 45+: een nieuwe kaas met plantaardige vetten.

KEES is de smaakvolle keuze voor iedereen die gezond en lekker wil eten. KEES is een gezond alternatief voor kaas met 60 procent minder verzadigd vet en 30 procent minder zout dan 48+ kaas.

Lees verder