Koolhydraatarm en eiwitrijk eten om af te vallen

Al een tijdje is het populair om minder koolhydraten en meer eiwitten te eten. Dit om af te kunnen vallen of je bloedglucosewaarden lager te krijgen zodat je minder of geen medicatie voor diabetes hoef te nemen.

Koolhydraten minderen is nogal een klus, aangezien ze bijna overal in zitten. Nu kun je wel een onderscheid maken tussen de ‘gezonde’ koolhydraten (volkoren graansoorten, peulvruchten, groenten en fruit, zuivel) en de toegevoegde koolhydraten (witte suiker). Als je de goede koolhydraten ook verminderd, loop je tekorten op van voedingsstoffen die daar ook in zitten. Denk hierbij aan o.a.: B vitamines, jodium, calcium, vezels. Deze zou je kunnen suppleren of binnen krijgen door andere voedingsmiddelen bewust meer te eten.

Door minder koolhydraten te eten krijg je meer honger, want je calorieënintake is lager. Door je eiwitten te verhogen, krijg je meer energie binnen en ben je meer verzadigd. Tevens zorgt een voldoende (ook weer niet te veel) eiwitintake voor spiermassabehoud. Denk aan producten, zoals vis, kip, vlees, ei, kwark, yoghurt, peulvruchten, noten, kaas.

Mocht je nu twijfelen of je door koolhydraatarm te eten wel gezond van binnen bent, dus geen tekorten oploopt, neem dan contact op met de diëtist. Wij berekenen je voeding door en geven je een persoonlijk advies waar je mee verder kunt.

TZ

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>