Hoe vaak en waarom eet jij vlees?

Heb jij iedere dag vlees ‘nodig’? Uit onderzoek blijkt dat meer dan de helft (70% ) graag dagelijks vlees eet. De top 3 bestaat uit kipfilet, biefstuk en rundergehakt. Vooral mannen zouden een liefhebber zijn van vlees. Dit hoor ik ook vaak op mijn spreekuur. Sommige mensen denken dat ze voedingsstoffen tekort komen als ze geen vlees eten. Maar je kunt heel goed zonder vlees. Vlees is een belangrijke bron van ijzer en daarom is het aan te raden om producten te eten die veel ijzer bevatten, zoals gedroogde abrikozen, volkoren producten, ei, noten en groene groenten.

Het advies is om maximaal 500 g rood vlees per week te eten, omdat bij hogere consumptie de kans op darmkanker groter is. Wat je zou kunnen doen is om naast het rode vlees vaker te kiezen voor vis, kip, ei of vleesvervangers zoals tofu, tempé, peulvruchten of noten. Of je zou een keer noten als eiwitbron kunnen nemen. Als je minder vlees eet, dan krijg je ook minder verzadigd vet binnen, wat gunstig is als je cholesterolgehalte te  hoog is. Vaak wordt in de vleesindustrie ook gebruik gemaakt van antibiotica, waarmee de kans groter wordt dat er een antibiotica- resistentie wordt opgebouwd.

Ben je vegetariër of wil je minder vlees eten en wil je daar een persoonlijk advies over? Neem dan een kijkje op onze website.

MB/RS

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>