Koolhydraten invloed op hoofdhonger en maaghonger?

koolhydraten assortiHeb je weleens zoete trek na het avondeten? Je zou denken dat dat niet kan, omdat je net een goed bord eten op hebt. Dus zou het geen maag-honger kunnen zijn en blijft hoofd-honger over. Maar als je koolhydraten oftewel suikers bij je avondeten hebt gegeten, kan het heel goed zijn dat je lichaam aangeeft dat je weer trek hebt.

Hoe werkt dit? Dit komt doordat de bloedglucosewaarde omhoog gaat van koolhydraten eten en als reactie daarop gaat de alvleesklier insuline aanmaken om de bloedglucosewaarde weer naar beneden te brengen. En dit ervaar jij als trek!

Je kunt dus de insulinegevoeligheid beïnvloeden door wat je eet, maar ook door bewegen. Soms is de insulinegevoeligheid zo laag, dan spreek je van insulineresistentie. Je lichaam reageert niet meer goed op insuline, waardoor er te veel bloedglucose in het bloed blijft zitten, hetgeen ongezond is. Deze situatie is vaak de voorloper van diabetes mellitus type 2.

Wat zou kunnen helpen is om een koolhydraatbeperkt voedingspatroon te  volgen. En de koolhydraten die je nog wel nuttigt, zo vezelrijk mogelijk te kiezen. zodat de verzadiging langer is en de bloedglucose langzaam stijgt. Eventuele tussendoortjes met weinig of geen koolhydraten, zoals bijv. noten, kaas, kwark passen daarin ook prima. Uiteraard kan beweging ook helpen je insulinegevoeligheid te verhogen, zodat de bloedglucosewaarde omlaag gaat.

Als je  meer wil weten over invloed van eten en bewegen op je bloedglucosewaarde en hoofd- of maaghongergevoel, kom dan bij ons langs!

TZ

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>