Te veel vitamine B6?

vitaminesGebruik jij weleens een vitaminepreparaat? Zo ja, waar let je dan op?
Uit onderzoek blijkt namelijk dat er steeds vaker bijwerkingen en klachten worden gemeld bij de NVWA (Nederlandse Voedsel- en Waren-Autoriteit). Daarom wil minister Schippers van VWS een wettelijke maximale dagdosering van 21 mg voor volwassenen laten vastleggen. Een te hoge inname van vitamine B6 kan leiden tot aandoeningen van de zenuwen in de armen en benen.

Waar zit vitamine B6 van nature in?
Vitamine B6 zit o.a. in vis, vlees, eieren, graanproducten, aardappelen en peulvruchten. Dagelijks heeft een volwassene (19-50 jr) 1,5 mg vitamine B6 nodig.

Wat zouden de gevolgen zijn van een tekort aan vitamine B6?
Bij een tekort aan vitamine B6 zou je last kunnen krijgen van een depressie, ontstekingen van de tong en de huid, verwardheid, vermoeidheid en aandoeningen van het zenuwstelsel.

Wil je weten of je voeding voldoende vitamines bevat? Dan zou je contact met ons kunnen opnemen voor een persoonlijk advies.

MB/RS

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>