Richtlijnen voor een goede slaap

Een goede nachtrust. We hebben het allemaal nodig, maar krijgen het vaak niet voldoende. Gelukkig zijn ze er nu achter waar een perfecte nacht aan moet voldoen. Het Amerikaanse slaapinstituut de National Sleep Foundation heeft richtlijnen opgesteld voor een goede nachtrust. Deze richtlijnen zijn opgesteld aan de hand van 277 verschillende slaapstudies.

Dit zijn de richtlijnen:
- Tenminste 85 procent van de tijd dat je in bed ligt, echt slapen;
- Binnen 30 minuten in slaap vallen wanneer je daar te poging toe doet (voor 65+ is dat 60 minuten);
- Niet meer dan één keer per nacht meer dan 5 minuten wakker zijn (voor 65+ is dat twee keer);
- Maximaal 20 minuten (bij elkaar opgeteld) wakker liggen tussen het moment van naar bed gaan en de volgende ochtend.

Het is uiteraard heel lastig om ‘perfect’ te slapen. Het is van groot belang om te kijken hoe je je overdag voelt en/of je een ochtend of avondmens bent. Voel je je de volgende dag goed en energiek, dan heb je dus voldoende slaap gehad. Maar als je de volgende dag heel moe en prikkelbaar bent is het een goed idee om hier voldoende aandacht aan te besteden en eventueel te praten met een professional.

Tegenwoordig zijn we erg afhankelijk van elektrische apparaten. Probeer overdag veel te bewegen en ‘s avonds voldoende te ontspannen. Denk aan het uitzetten van de tv en tablet/telefoon. De lichten van deze apparaten kunnen een remmend effect hebben op je slaap. Probeer hier dus goed op te letten!

 

AH

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>