Noten goed dagelijks volgens vernieuwde Schijf van vijf

NotenIn de vernieuwd Schijf van vijf is dagelijks 15 gram noten opgenomen. Velen zullen denken: zijn noten niet veel te calorierijk of  15 gram is ook niet veel? Iedereen weet wel dat noten gezond zijn. Maar misschien niet alle soorten en als ze gezouten zijn ze weer iets minder gezond. Wat zit er in noten?

 

Noten bevatten veel goede nutriënten, zoals onverzadigde vetzuren, vezels, eiwitten, vitaminen en mineralen. Neem de amandel, deze bevat in vergelijking tot de andere noten de meeste voedingsstoffen. Het is een hele rijke bron van calcium, vitamine C, fosfor, magnesium en ijzer. Walnoten worden ook vaak gezien als één van de meest gezonde keuzes. Deze noot bevat namelijk veel antioxidanten die helpen tegen vrije radicalen en  fosfor, zink, magnesium, kalium, ijzer, vitamine B1, foliumzuur en gamma-tocoferol (soort vitamine E).

Je kunt noten ongezouten (beter voor bloeddruk) kopen en sommige soorten ongebrand (minder vet). Noten zijn geschikt voor cholesterolpatiënten.

Noten zijn lekker als hartig tussendoortje of door een salade voor crunchy bite of door een gerecht zoals couscous. In vegetarische recepten komen vaak verschillende soorten noten voor omdat ze zo’n goede voedingsbron zijn.

(TZ)

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>