De Belgische consumentenorganisatie Oivo vindt dat energiedrankjes verboden moeten worden voor jongeren onder de 16 jaar.
Volgens Oivo zetten de steeds groter wordende verpakkingen van drankjes met cafeïne en behoorlijk wat suiker aan tot overconsumptie. Consumentenorganisatie Oivo wijst ook op ongewenste effecten als afhankelijkheid, tandbederf, uitdroging en overgewicht.
Eerder dit jaar adviseerde de Hoge Gezondheidsraad in België al dat de drankjes voor consumenten onder de zestien jaar en andere risicogroepen slecht zijn.
Het Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (VWA) onderschrijft de bevindingen van het Oivo-rapport over de veiligheid van de energiedrank. Daarom adviseerde de VWA de Tweede Kamer vorig jaar al om regels aan de etikettering van de energiedrankjes te stellen.
De Nederlandse consumentenbond geeft voorlopig nog geen advies omdat er nog geen statistieken zijn van gebruik van energiedrankjes onder de Nederlandse bevolking.
bron: Spits 31 augustus 2010
(CB)
Het basispakket in de zorg zou moeten worden uitgebreid met een programma dat mensen met overgewicht of obesitas helpt gezonder te leven. Dat advies heeft het College voor Zorgverzekeringen (CvZ) uitgebracht aan demissionair minister Klink van Volksgezondheid.
Als het aan de stichting Consument en Veiligheid ligt, krijgen binnenkort alle kinderen die op de basisschool zitten les om op en goede manier te vallen.
Het advies “drink water voor de maaltijd” als hulpmiddel bij afvallen is nu voor het eerst wetenschappelijk bewezen. Brenda Davy, een voedingsonderzoeker aan het Virginia Tech in Blacksburg presenteerde op een bijeenkomst van de American Chemical society in Boston onderzoek waaruit blijkt dat water drinken voor de maaltijden helpt bij afvallen.
Fietsen en stevig wandelen helpen bij gewichtscontrole. Dit is gevonden door onderzoekers van het Harvard School of Public Health. Deze studie is uitgevoerd bij vrouwen die nog niet in de overgang zijn (geweest).
Elke dag meer groene groente eten vermindert het risico op het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2 blijkt uit een systematisch review en meta-analyse gepubliceerd in het British Medical Journal.
Nederlandse consumenten staan niet erg positief tegenover genetische gemodificeerde appels. Dat blijkt uit onderzoek van de Universiteit Wageningen.
Dagelijks noten eten draagt bij aan een gezonder cholesterolgehalte. Dat stellen Amerikaanse en Spaanse wetenschappers op basis van een evaluatie van de resultaten van 25 onderzoeken die in 7 landen werden uitgevoerd.
Tjolk BV haalt alle verpakkingen Tjolk zuiveldranken terug. Dit omdat de inhoud vroegtijdig aan bederf onderhevig kan zijn.
Eten uit emotie zoals b.v. stress, frustratie of verveling komt vaak voor. Op je werk doe je makkelijk een graai in de snoeppot als er even niets te doen is. En als je je thuis verveelt, of je hebt net knallende ruzie gehad of je voelt je verdrietig dan open je ook veel sneller de koektrommel.
Recente Reacties