Hoe kun je kleuters meer groente en fruit laten eten?

Kleuters kiezen eerder voor groente en fruit als er een getekend figuur op de verpakking staat. Simone De Droog onderzocht de invloed van getekende figuren op de gezonde keuzes van kinderen in de leeftijd van 4 tot en met 6 jaar. De Droog promoveert 16 mei op dit onderzoek aan de Universiteit van Amsterdam (UvA).

 

 

 

De Droog keek specifiek naar het effect van getekende figuren op productverpakkingen en in prentenboeken. Haar onderzoek naar verpakkingen laat zien dat niet alleen bekende tekenfilmfiguren effectief zijn. Ook onbekende figuren op de verpakking, die passen bij het product (bijvoorbeeld een konijn op een zak wortels), maakt gezonde producten aantrekkelijker voor kleuters en doet hen hier eerder om vragen bij hun ouders.

Ook blijkt uit De Droogs onderzoek dat kleuters eerder groente willen eten als zij worden voorgelezen uit een prentenboek over een figuur dat graag groente eet. Een belangrijke voorwaarde daarbij is dat het kind tijdens het voorlezen vragen beantwoordt over het verhaal (interactief voorlezen).

De Groentefroetels
De Droog ontving samen met collega-communicatiewetenschappers Moniek Buijzen (UvA en RU Nijmegen) en Esther Rozendaal (RU Nijmegen) een subsidie van de Nederlandse organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO) om de resultaten uit haar proefschrift uit te werken tot een multimediaal concept. Dit concept zal onder andere bestaan uit prentenboeken, een app en een website waarmee kinderen via scholen en ouders in aanraking komen met ‘De Groentefroetels’: vier getekende dieren die het eten van groente en fruit leuker maken. Dit project wordt gelanceerd in 2014.

Bron: http://www.nieuwsoverkindervoeding.nl

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>