Het ‘Ik kies Bewust’ logo stimuleert de producenten, om gezondere producten te ontwikkelen, maar heeft een beperkt effect op consument. De bekendheid van het logo is wel hoog onder de consumenten. Het promotieonderzoek van Ellis Kroonenberg-Vyth evalueerde het effect van het logo. Het ´Ik Kies Bewust´ logo staat op voedingsmiddelen die vergeleken met soortgelijke producten binnen dezelfde productgroep. Ze worden vergeleken met elkaar op de criteria: minder natrium, toegevoegd suiker, verzadigd vet, transvet, hoeveelheid calorieën en meer voedingsvezel. Voor het onderzoek zijn de boodschappenkarretjes van 400 winkelende mensen in 9 verschillende supermarkten bestudeerd. Daarnaast werden de verkoopcijfers van 25 verschillenden bedrijfsrestaurants bekeken. Het onderzoek is gedaan in samenwerking met het RIVM (Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu). Volgens het promotieonderzoek stimuleert het logo productenten om bijvoorbeeld het natriumgehalte in bewerkt vlees met 18% te laten dalen en in soepen met 13%. Volgens Kroonenberg-Vyth kan in theorie het cholesterolgehalte dalen door een voedingspatroon aan te houden dat voldoet aan de criteria van het logo. Voorwaarde is dat consumenten niet méér van deze producten gaat eten dan van producten zonder logo. Zij geeft aan dat overheden de logo’s actiever moet gaan stimuleren. Dit kan verwarring wegnemen onder consumenten waarom producten met dezelfde productsamenstelling niet allemaal hetzelfde logo dragen.
Bron: medicalfacts