Dagelijks een handje noten verlaagt het cholesterolgehalte

notenDagelijks noten eten draagt bij aan een gezonder cholesterolgehalte. Dat stellen Amerikaanse en Spaanse wetenschappers op basis van een evaluatie van de resultaten van 25 onderzoeken die in 7 landen werden uitgevoerd.

Door elke dag 67 g noten te eten daalt het LDL-cholesterolgehalte (het `slechte` cholesterol in het bloed met 7,4%, het totaalcholesterolgehalte met 5,1% en de LDL/HDL ratio met 8,3% Het triglyceridengehalte (vetzuren) van het bloed daalde met 10,2%. Het cholesterolverlagende effect was het grootste bij personen met een verhoogd LDL cholesterolgehalte, een lage BMI en bij personen met een Westers eetpatroon.

De 583 proefpersonen gebruikten geen medicijnen die het cholesterol beïnvloeden. Ze aten walnoten, amandelen, macademia`s pinda`s, pecannoten, pistachenoten of hazelnoten. De wetenschappers hebben hun studie gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Archives of Internal Medicine.

Bron:www.voorlichtingmvo.nl

(MB)


Lees ook:Walnoten tegen hart- en vaatziekten
Lees ook:Pindakaas goed voor het hart?
Lees ook:Cholesterol verlagende chocolade?
Lees ook:Minder trek door eten van noten
Lees ook:Verlaag zelf je cholesterol

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door Cholesterol verlagen op 1 september 2010 om 19:18

    Kan dit worden verklaart door de aanwezigheid van plantensterolen in noten? Plantensterolen werken namelijk cholesterolverlagend doordat ze als het ware een barriere vormen voor de opname van cholesterol vanuit de darmen. Er komt op die manier uiteindelijk minder cholesterol in de bloedbaan terecht, wat de daling in LDL-, totaal- en triglyceriden-gehalte zou verklaren.

Geef een reactie