Hoe meer vitamines des te beter!

Regelmatig slikken mensen van allerlei vitamines extra, omdat het toch geen kwaad zou kunnen. Maar er zijn wel degelijke maximale doseringen bij enkele die in vetoplosbaar zijn en vitamine B6 en B11. Als je daar boven gaat zitten, kun je (neurologische) klachten krijgen omdat  het teveel gaat stapelen in je lichaam.

 

 

Als voorbeeld onderstaande tabel:

 

Vitamine ADH Veilige bovengrens
A    700-900 mcg                                       3000 mcg
B6    1,5 mg                                       25 mg
B11    200 mcg                                       1000 mcg
D    10 mcg                                       100 mcg
E    8-10 mg                                       300 mg
K   90-120 mcg         Geen bovengrens, wel letten op vitamine K-inname bij gebruik orale antistollingsmedicijnen.

ADH = Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid

Indien je een volwaardige en gevarieerde voeding inneemt, heb je suppletie van vitamines niet nodig.

Uiteraard zijn er aandachtsgroepen, zoals kinderen, zwangeren, mensen die roken, ouderen boven 50 en 70 jaar waar wel extra suppletie van bepaalde vitamines voor geldt.

Wilt u weten of u volwaardig eet of u suppletie nodig heeft en zo ja, welke? Kom dan eens langs bij de diëtist!

(TZ)

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>