Tips voor een kerst zonder maagklachten

Het komt vaak voor dat mensen maagklachten krijgen tijdens kerst. Door vette hapjes en alcoholische drankjes wordt er meer gevraagd van onze maag. Je kunt last krijgen van zure oprispingen, misselijkheid, opgeblazen gevoel en misschien zelfs wel braken. Tijdens de feestdagen genieten we natuurlijk even van de gezelligheid en daarbij nemen we sneller een hapje en een drankje (teveel). Veel van deze klachten zijn te voorkomen.

Hier een aantal tips om zonder maagklachten de feestdagen te vieren:
- peulvruchten, ui, prei, knoflook, paprika en alle koolsoorten, behalve bloemkool en broccoli, kunnen maagklachten veroorzaken en/of verergeren.
-  Wees voorzichtig met gekruid eten, specerijen, koolzuurhoudende dranken (o.a. bier), chocolade, alcohol en citrusvruchten. Deze producten kunnen maagklachten veroorzaken. Wissel wijn af met water.
- koude dranken en ijs, tijdens of na een maaltijd, kunnen de maag onrustig maken
- probeer tijdens de maaltijden niet te drinken, wacht minimaal 30 minuten
- wanneer je kunt kiezen tussen vlees en vis, ga dan voor vis.
- wees matig met sausjes en dressings. Probeer ze het liefst te vermijden.
- probeer gezond, gevarieerd en vezelrijk te eten. Schep dus ook wat groente op je bord.
- stop op tijd met eten. Na 20 minuten geeft je maag een seintje aan je hoofd dat je vol zit, dus eet rustig en kauw goed en geniet van elke hap.
- maak een lekkere stevige wandeling, dit bevordert de darmwerking en geeft een minder opgeblazen gevoel

Ik hoop dat je met deze tips de feestdagen zonder maagproblemen doorkomt.
Hele fijne kerstdagen!!
MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>