Eén gezondheidslogo voor voeding gewenst

In de supermarkt  zien we sinds enkele jaren twee logo’s die hetzelfde doel dienen, namelijk het adviseren van de consument bij het kiezen van gezondere producten. Het gaat om het Ik Kies Bewust-logo en het Gezonde Keuze Klavertje van Albert Heijn. De Gezondheidsraad, het adviesorgaan van de regering, is van mening dat de consument meer gebaat is bij één logo met één set duidelijke criteria. Het Voedingscentrum onderschrijft dat belang.

Voedingswaarde informatie
De Gezondheidsraad stuurt, naast een eenduidig logo, ook aan op een label met voedingswaarde informatie. Daarop staat aangegeven hoeveel calorieën, vet, suikers en vezels een product bevat. Op het huidige label wordt gefocust op het totaal aantal vetten en suikers, terwijl de consument er volgens de Gezondheidsraad meer aan heeft om naast de hoeveelheid calorieën te weten hoeveel verkeerde vetten en toegevoegde suikers er in een product zitten.
Duidelijk label
Om het label voor consumenten begrijpelijk te maken, adviseert de Gezondheidsraad een kleurcode te gebruiken die aangeeft of gehaltes gunstig, neutraal of ongunstig zijn voor de gezondheid. Het Voedingscentrum vindt  aanvullende informatie over de voedingswaarde ook wenselijk, maar acht samen met de Gezondheidsraad nader onderzoek over de toegevoegde waarde van kleurcodes noodzakelijk.
Gezonde Keuze Klavertje
Op de verpakking van alle Eigen Merk-producten van Albert Heijn is middels dit logo te zien of een product gezond is. Artikelen die het logo dragen, voldoen aan de volgende criteria: weinig verzadigd vet, weinig suiker, weinig zout, lage energiewaarde, veel vezels
Ik Kies Bewust-logo
Dit logo helpt je bij het maken van een gezondere keuze. De voedingsmiddelen worden getoetst op hun gehalte aan verzadigd vet, transvet, zout, suiker en energie. Toetsing vindt plaats  op basis van vrijwillige aanmelding. Tot nu toe doen 110 supermarkten, cateraars en levensmiddelenfabrikanten mee. Het gevolg is dat veel producten die ook gezond zijn, nog geen logo op de verpakking hebben.

Het verschil
De gezondheidslogo’s zoals die nu worden gebruikt staan op producten die gezondere keuzes zijn binnen een bepaalde productgroep. Het Ik Kies Bewust-logo omvat alle productgroepen -dus ook snacks- terwijl het Gezonde Keuze Klavertje alleen logo’s heeft voor de productgroepen uit de Schijf van Vijf.

facebook share facebook share

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Eén gezondheidslogo voor voeding gewenst

  1. tjeerd de groot

    1 logo is veel overzichtelijker. Het lijkt erop dat door de vage regels die nu rondom dit soort logo’s gelden dat mensen het niet meer geloven.

    18 december rond ik mijn afstudeerscriptie af aan de Universiteit van Twente, ik heb onderzoek gedaan naar dit soort keurmerken in combinatie met claims (zoals versterkt de weerstand). Ui mijn onderzoek blijkt dat een keurmerk niet alleen positieve gevolgen heeft voor een product maar dat het ook kan zorgen voor een verminderde aankoopintentie en zelfs de smaak van een product negatief kan beinvloeden. Claims blijken wel positieve gevolgen te hebben voor de producten waar ze opstaan. IEdereen denkt dat de logo’s werken maar is dit wel het geval en kunnen we niet beter met claims werken?
    een interessante vraag die in de komende tijd duidelijk zal worden. 1 logo zal al wel een hoop wildgroei aan logo’s kunnen tegengaan waardoor de geloofwaardigheid van dit soort logo’s in iedergeval niet teniet gaat.

      /   Reply  / 
  2. MetaBool

    Laten we dat hele gedoe met die logo’s eerst eens even relativeren. Natuurlijk weten we allemaal dat je rustig aan moet doen met zout en (lege) calorieën maar verder bestaan gezonde producten niet. Er bestaat alleen maar en gezond of ongezond voedingspatroon. Echter, op het moment dat voorgebakken patat frites en taart een gezondheidslogo krijgen is zo’n systeem van nul en generlei waarde. Maak liever de ingrediëntendeclaratie een stuk toegankelijker en laat daarmee consumenten bewust kiezen in plaats van hen een valse keuze voor te spiegelen die meer gericht is op vergroten van de omzet van de voedingsmiddelenindustrie.

      /   Reply  / 
  3. Calorieen Verbranden

    Dat ze hier niet eerder mee zijn gekomen. Je ziet zoveel verschillende keurmerken dat je het hele overzicht kwijtraakt en niet weet welke gesponsord zijn ofniet..

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>