Consumenten grijpen
in de supermarkten opvallend veel vaker naar artikelen met gezonde
eigenschappen. Producten als Becel Pro.activ, Activia, Actimel, Vifit en Yakult
groeien als kool. Volgens foodconsultant Anneke Ammerlaan spelen ze in op het
groeiende belang dat de consument hecht aan een goede gezondheid.
De groei bij deze artikelen is volgens Ronald Laureijsen van onderzoeksbureau
IRI Nederland spectaculair. Dit jaar gaat er in de categorie 80 miljoen euro om.
Het is een stijging met 64 procent ten opzichte van 2004.
Het gaat vooral
om zuivelartikelen met bacteriën die helpen bij de darmflora. Maar de goederen
van Becel Pro.activ zorgen bijvoorbeeld voor een lager cholesterolgehalte.
Danone heeft de omzet met Activia het afgelopen jaar zien
verdubbelen. Volgens Laureijsen groeide Yakult het afgelopen jaar met meer dan 50 procent.
Er is dan ook veel reclame gemaakt voor deze producten. Maar ook de goede effecten die mensen ervaren zal naar mijn idee een reden zijn dat steeds meer mensen deze producten gebruiken.