Uit het onderzoek 'Super gezonder' van de consumentenbond blijkt dat supermarkten het de consument niet makkelijker maakt om een gezonde keus te maken. 7 van de 10 grote supermarktketens komen niet verder dan het
eindoordeel ‘matig’. Alleen Albert Heijn scoort ‘goed’. Bij DekaMarkt
is de gezonde keuze het lastigst.
Er blijkt geen vooruitgang te zijn ten opzichte van 2006. Ook toen voerde de consumentenbond een onderzoek uit. Zie daarover dit bericht: Supermarkt maakt gezonde voeding kopen niet makkelijk genoeg
Er wordt door de supermarkten relatief meer plek ingeruimd voor
ongezonde producten. Verder zijn de gezonde producten minder vaak in de
aanbieding en de lokkertjes bij de kassa zijn vaker ongezonde producten. Bij Albert
Heijn, C1000, Super de Boer, Lidl, Plus, Jumbo en Coop ligt ruim 80% van het snoepgoed
op kinderhoogte. De kinderen zouden dan eerder hierom kunnen gaan zeuren bij de ouders.
De eerste exemplaren van
het onderzoeksrapport zijn dinsdag 10 juni uitgereikt aan Paul Rosenmöller
(voorzitter Convenant overgewicht) en Theo Roos, directeur van de
brancheorganisatie van supermarkten (CBL). De consumentenbond adviseert een
krachtiger beleid vanuit de overheid en komt bovendien met 5 concrete
aanbevelingen aan de supermarktbranche, verwoord in een
boodschappenlijst:
- meer gezonde aanbiedingen;
- geen snoep op kinderhoogte;
- volledige voedingswaarde op alle producten;
- minder zout en verzadigd vet;
- zorg voor zeurvrije kassa’s.
Ik ben benieuwd of er wat gaat gebeuren om de consument een handje te helpen bij een gezonder eetpatroon.
Bron: Consumentenbond
Ja hoop het ook, echt lastig voor mensen zoals ik die continu op dieet staan, al die ongezonde dingen moeten weerstaan in de supermarkt
Groetjes Arie,
snelafslanken.weebly.com