Hebben sporters extra eiwitten nodig?

De mythe van extra eiwit bij sporters lig een beetje genuanceerd, want inderdaad heeft een sporter wel wat extra eiwitten nodig, maar bij ons in Nederland ligt de eiwitinname al hoger dan de ADH (aanbevolen dagelijkse hoeveelheid) van 0,8 g/kg lichaamsgewicht. Het  heeft er ook mee te maken dat we meer melk drinken dan in andere landen, waardoor iemand uit Nederland meer eiwit binnenkrijgt dan iemand uit b.v. Spanje.

 

 

 

Het is goed om onderscheid te maken tussen krachtsporters en duursporters; krachtsporters hebben tussen de1,5 en 1,7 g/kg lichaamsgewicht nodig en duursporters 1,2-1,5 g/kg lichaamsgewicht. De meeste sporters komen hier al aan. Als ze toch extra eiwitten nodig hebben dan kunnen ze een groter stuk vis, vlees of vleesvervanger nemen, wat vaker hartig beleg zoals kaas of vleeswaren. Pindakaas en  noten bevatten ook veel eiwit, maar ook vet, dus hier kleine porties van nemen, alhoewel dit wel weer de gezonde onverzadigde vetten zijn. Ook kun je een extra melkproduct nemen (magere of halfvolle melk, yoghurt of kwark).

Extra eiwitten leiden tot extra spiermassa; spieren wegen 5x zo zwaar als vet, dus je valt er geen gewicht van af (zoals sommigen denken), maar je wordt wel slanker. Hoe meer spiermassa, hoe hoger de verbranding. Toch moet je opletten om niet teveel eiwitten te nemen; in eiwit zit ook gewoon calorieën en voor de nieren is het ook niet goed om teveel eiwitten te eten. Daarnaast moet je voeding ook nog de nodige koolhydraten bevatten, om o.a. de spieren te voorzien van brandstof, met name bij duursport. En niet te vergeten om ook een beetje (onverzadigd) vet te nemen.

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>