Vrouwen van 50 jaar en ouder slikken onvoldoende vitamine D

De gezondheidsraad adviseert vrouwen van 50-70 jaar 10 mcg vitamine D-suppletie per dag. Boven de 70 jaar of bij osteoporose  zelfs 20 mcg per dag. Uit onderzoek  (Voedselconsumptiepeiling 2007-2010) blijkt dat slechts 28% van de vrouwen tussen 51-69 jaar vitamine D-suppletie gebruikt (in de winter 37%).

 

Redenen die vrouwen geven om niet te suppleren waren dat de voeding toereikend was (68,3%), dat ze voldoende in de zon kwamen (62,7%) en dat ze geen klachten hadden (47,2%). Uit eerdere onderzoeken is gebleken dat voeding aléén geen adequate hoeveelheid vitamine D kan leveren. Bovendien is de huid bij het ouder worden minder goed in staat om vitamine D uit zonlicht op te nemen.

Vitamine D is nodig om calcium uit de voeding in het lichaam op te nemen. Het is daarom belangrijk voor de groei en het behoud van stevige botten en tanden. Ook helpt het tegen spierzwakte en speelt het een rol bij (de preventie van ) diabetes.

Vitamine D zit ook in eten: vooral in vette vis, en met wat lagere gehaltes in vlees en eieren. Vitamine D wordt toegevoegd aan halvarine, margarine en bak- en braadproducten. (Vooral mensen die geen boter of margarine op brood gebruiken en alleen in olie bakken, missen zo vitamine D). Maar om aan de aanbevolen hoeveelheden te komen zou je elke dag een portie vette vis moeten eten. (De gemiddelde voeding bevat ongeveer 5 mcg vitamine D)

Ook voor jonge kinderen (tot 4 jaar), mensen met een getinte huidskleur, mensen die weinig buiten komen en zwangere vrouwen geldt het advies om extra vitamine D te nemen.

Bron: Nedrlands Tijdschrift voor voeding en diëtetiek, augustus 2013 en Voedingscentrum

MB

facebook share facebook share

4 Reacties // Reageer

4 thoughts on “Vrouwen van 50 jaar en ouder slikken onvoldoende vitamine D

  1. Ank

    Vitamine D tekort heeft eigenlijk IEDEREEN van jong tot oud
    Wel de goede vit D 3 !!!! (Cholecalciferol en samen met Magnesium en K2

    o.a.doordat er bijna geen zon is, door gebruik van medicatie, door te weinig goede vetten,te laag cholesterol, gebruik van suiker,….!!!!

    “Nieuw licht op vitamine D en chronische ziekten” dr Gert Schuitemaker

    http://www.vageklachten.ashrama.nl

    “Wat gebeurt er als je te weinig vet eet?” dr Mary Enig

    Michel Moss/ suiker en zout

    “Voeding en fysieke degeneratie” dr Wilson A.Price

    “Cholesterol en vethypofyse” dr Uffe Ravnskov

    Succesboeken.nl

      /   Reply  / 
  2. Ank

    d waardes die in nederland gehanteert worden zijn veeeeeeel te laag!!!!!!!

    kinderen moeten minstens 10/15 mcg gebruiken en volwassenen 25 mcg

    het mag zelfs (veel) hoger, wel de goede D 3

    veel ervaringen en artikelen telezen over vit en Magnesium (tekort door de meeste medicatie, maagzuurremmers, pijnstillers,laxeermiddelen

      /   Reply  / 
  3. Count Iblis

    Ik gebruik ongeveer 180 mcg per dag (5 keer per week een softgel van 10.000 IE). Mijn calcidiol waarde is ongeveer 200 nmol/l wat vergelijkbaar is met de hoogste waarden die je ziet bij mensen die in de tropen veel buiten zijn.

    De richtlijnen die worden aangehouden door de gezondheidsraad zijn gebaseerd op totaal verkeerde manier van kijken, namelijk doen alsof vitamine D een medicijn is, de nulhypothese is dat je dit niet nodig hebt (of dat je niet meer dan een bepaalde dosis nodig hebt waarvan we al weten dat je dat echt nodig hebt) en dan wordt die nulhypothese verworpen wanneer uit ondezoek blijkt dat de kans op een of andere ziekte wordt verlaagd wanneer je meer vitamine D gebruikt.

    Ook al is het dan zo dat vitamine D in hogere doseringen nodig is voor het lichaam, je zal niet precies weten wat het effect op de gezondheid van lagere doseringen precies is. Dus als er geen effect op, zeg kanker is, betekent dat nog niet dat je gezond bezig bent waneer je lagere doseringen gebruikt. Het zou zelfs zo kunnen zijn dat vitamine D helemaal geen direkte rol speelt in wat voor ziekte dan ook bij hogere doseringen, en dat het toch belangrijk is.

    Stel dat bij hogere doseringen de enige rol van vitamine D is dat je lichaam beter herstelt van lichamelijke inspanningen, zodat het opbouwen van je conditie gemakkelijker gaat. Dan is het indirecte effect van languduring deficient zijn (waarbij deficent betkent dat je een normale waarde hebt i.p.v. een hoge waarde) dat je waarschijnlijk niet veel aan sport doet en waarschijnlijk geen goede conditie hebt. Dat heeft dan een invloed op de kans op hart en vaat ziekten en kanker. Maar een typisch dubbeblind onderzoek zal veel te kort lopen om dit effect te kunnen zien.

      /   Reply  / 
  4. johnny

    Eigenlijk overal dezelfde berichten . zenders zouden zich eerst eens zelf op de hoogte moeten stellen van de feiten en niet primair een discussie willen op hun blog . De inhoud derhalve …

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>