Vitamine D verlaagt kans op darmkanker

De kans op dikke darmkanker neemt met 40% af bij mensen met een hoge concentratie vitamine D in hun bloed. Dit blijkt uit onderzoek waaraan het RIVM en UMC Utrecht hebben meegedaan.
Het Vitamine D niveau kan verhoogd worden door het eten van producten zoals vette vis en margarine of een uurtje extra in de zon te liggen. Met dit laatste wel oppassen want anders loopt u weer gevaar op het krijgen van huiskanker.
Uit de studie, die vandaag gepubliceerd is in het Britisch Medical Journal, blijkt ook dat het slikken van extra vitamine D uit voedingssupplementen de kans op het krijgen van darmkanker niet verlaagd.


Lees ook:vitamine D en zonlicht verlagen kans op bepaalde vormen van kanker
Lees ook:Vitamine D3 voor astmapatiënt
Lees ook:Minder kans op dikker darmkanker door hoog gehalte HDL-cholesterol
Lees ook:Zijn extra vitamines nodig?
Lees ook:Cholesterol omlaag door vitamine C

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door MetaBool op 23 januari 2010 om 9:00

    In levertraan, boter, eieren, lever, melk en paddestoelen zit ook vitamine D.
    (Brrr, zoveel taalfouten in zo’n klein artikel…)

Geef een reactie