- Home
- Hart- en vaatziekten
- Multivitamine effectief bij chronisch hartfalen
Langdurig gebruik van een supplement met vitaminen en mineralen kan de
f
unctie
van de linkerhartkamer en de kwaliteit van leven van ouderen met chronisch
hartfalen verbeteren. Dit is de conclusie van een Engels onderzoek. Het negen
maanden durende onderzoek werd uitgevoerd bij 28 patiënten met een gemiddelde
leeftijd van 75 jaar met hartfalen.
Alle patiënten waren minimaal gedurende drie maanden stabiel op medicatie voor
aanvang van het onderzoek. De ene helft kreeg een hooggedoseerd multipreparaat en de andere helft kreeg placebo.
De vooruitgang van de functie van de linkerhartkamer werd vooral veroorzaakt door een afname van het ademtekort bij
lichaamsbeweging, een verbeterde slaap en een betere concentratie overdag.
Er is al eerder onderzoek gedaan naar supplementen bij CHF maar dan ging het
meestal om een of een paar vitamines of mineralen. Volgens dr. Klaus Witte, een
van de onderzoekers, is juist een brede combinatie van belang omdat door het
opheffen van het ene tekort er een ander tekort kan ontstaan. Veel stoffen
werken samen.
De vitaminen en mineralen in het preparaat kunnen ook ingenomen worden door een gevarieerde voeding met voldoende groente en fruit te gebruiken.
Bron: Ortho Institute
Lees ook:Tai Chi bij hartfalen
Lees ook:Krachttraining kan slechte conditie van patiënten met hartfalen verbeteren
Lees ook:Minder pijn bij reumatoïde artritis door visvetten
Lees ook:Vitamine D helpt mogelijk bij COPD
Lees ook:Bewegen voor ouderen belangrijk bij spiermassaverlies
Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!