Kans op alzheimer verlaagd door foliumzuur // Vitamines & mineralen

Zorg voor voldoende foliumzuur, dan halveert je kans op Alzheimer. Daarvoor is
minstens 400 microgram per dag nodig. Die conclusies zijn gebaseerd op onderzoek
door de universiteit in Californië.

600 mannen en vrouwen van 60 jaar en ouder werden verzocht om goed bij te houden
welke voedingsmiddelen gegeten werden, op basis waarvan de onderzoekers de
voedingsstoffen vaststelden die men binnenkreeg. Het onderzoek volgde deze groep
mensen maar liefst negen jaar.
Uit de analyses bleek dus dat minstens 400
mcg foliumzuur een bescherming betekent tegen Alzheimer.
Van nature komt
foliumzuur voor in bananen, sinaasappels, groene bladgroentes, lever, bonen en
erwten. De meeste mensen in de studie die de 400 mcg per dag haalden, bleken een
multivitaminetablet te nemen waarin foliumzuur voorkwam.

Vitamines E, C
en B-complex bleken wat Alzheimer betreft, geen duidelijk effect te hebben op de
lange termijn.
Uiteraard speculeert men achteraf over de verklaring van het
gevonden resultaat. Foliumzuur beïnvloedt homocysteïne. Andere onderzoeken
lieten zien dat een hoog gehalte aan homocysteïne hersencellen gevoeliger maakt
voor schade met amyloid-proteïne.
Een voor hersenen gezond voedingspatroon
bevat weinig dierlijk vet en is rijk aan antioxidanten, die zitten in fruit en
groenten.
Bron: Alzheimer &
Dementia

Uit een langlopend Zweeds onderzoek bleek verder dat onvoldoende vitamine B12 een slecht werkend geheugen geeft bij oudere mensen die
verhoogd risico lopen op de ziekte van Alzheimer.
Bron:
Psycholoog

Voedingsstof

Belangrijkste functies

Goede bronnen

Gevolg tekort

Vitamine B11 (Foliumzuur)

-nodig voor deling van lichaamscellen

-nodig voor vorming van rode bloedcellen

-werkt preventief voor ‘open ruggetje’ bij zwangerschap

Bladgroente, wortels, lever, eieren


nervositeit

geboorteafwijkingen

ademnood

slapeloosheid

slecht geheugen

Vitamine B12

(Cobalamine)

-nodig voor gezond zenuwstelsel

-nodig voor vorming rode bloedcellen

-verbetert concentratie, geheugen en het handhaven
van evenwicht

rundvlees, kaas, melk en/of melkproducten , eieren,vis,(orgaan)vlees

bloedarmoede

vermoeidheid

zere tong

hallucinatie

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>