Crisis heeft invloed op eten van vis

Growth from Knowledge (GfK) een marktonderzoeksbureau stelt dat de invloed van de recessie duidelijk terug te zien in de consumptie thuis van vis, schaal- en schelpdieren.

het eerste half jaar van 2011 werd 27,9 miljoen kilogram vis gegeten. In 2012 was dit 26,8 miljoen. Deze daling wordt veroorzaakt door een lagere aankoopfrequentie en een afname in het aantal kopende huishoudens. In 2011 aten we gemiddeld per persoon 3,6 kilogram vis per jaar. In 2012 was dit 3,4.

Recessie
Het Nederlands Visbureau vindt dat vis te weinig op het menu staat van de gemiddelde Nederlander. Dit ondanks veel aandacht voor gezonde voeding. De afzet van diepvriesvis heeft zich positiever ontwikkeld dan de verse vis, doordat de consument duidelijk de keuze heeft gemaakt voor goedkope vis. De consumptie van pagasius en koolvis is gestegeven; de consumptie van mosselen en haring gedaald. In het onderzoek uitgevoerd door GfK is de visconsumptie in restaurants en op de werkvloer niet meegenomen.

 

Voedingscentrum
Het Nederlands Visbureau vindt het jammer dat de visconsumptie thuis drie keer zo hoog is als buitenshuis. Agnes Leewis van het Nederlands Visbureau: ‘Vis eten is gezond, het Voedingscentrum raadt niet voor niets aan twee keer per week vis te eten. Daar willen we graag iets aan doen.’ Leewis vertelt dat het Nederlands Visbureau met veel promotieactiviteiten de consument weer duidelijk wil maken dat vis, schaal- en schelpdieren lekker zijn, maar ook gezond en eenvoudig te bereiden. ‘Bovendien besteden we ook aandacht aan de seizoenen van vis. Zo is deze maand uitgeroepen tot maand van de schol. Een vissoort die nu op zijn best is en daardoor ook hun gunstig qua prijs.’

Bron: http://www.voedingnu.nl

(MB)

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>