Wanneer drink je te weinig?

Met warme dagen is het nog belangrijker om voldoende te drinken, omdat je meer transpireert en dus grotere kans op uitdroging hebt. Vooral ouderen en kinderen tot 2 jaar met diarree moeten oppassen.

Ons lichaam bestaat voor bijna tweederde uit water. Zonder water droogt ons lichaam uit. Iedere dag verliezen we vocht. Dit gebeurt onder andere met de uitscheiding van urine, uitademing, zweet en de ontlasting. Om het verloren vocht weer aan te vullen is het noodzakelijk voldoende te drinken. Daarom is het aanbevolen om minimaal 1½ liter vocht per dag binnen te krijgen.

 

 

Wat zijn de signalen dat je te weinig hebt gedronken?
•    Je urine is donker van kleur, deze hoort helder tot lichtgeel te zijn (ochtendurine is altijd wat meer geconcentreerd).
•    Je hebt last van hoofdpijn, moeheid of concentratieproblemen.
•    Je hebt trek; soms worden dorst en trek door je lichaam met elkaar verward.
•    Verstopping; je kunt moeilijk naar het toilet.
•    Je hoeft weinig te plassen; normaal is 5-7 keer per dag. Als je veel drinkt misschien wat meer .

Houd eens een dagboekje bij als je twijfelt. Schrijf op hoeveel je drinkt en hoe vaak je naar de w.c. gaat. Een diëtist kan praktische tips geven als je het moeilijk vindt om voldoende te drinken of als je meer variatie wil.

MB/TZ

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>