Aardappelen juist goed bij afvallen

Regelmatig krijg ik cliënten op mijn spreekuur die bij het avondeten de aardappelen laten staan om zo af te vallen. Dan eet de cliënt alleen een groot stuk vlees of vis en veel groente. Dit doen ze dus niet omdat ze aardappelen niet lekker vinden, al zijn er natuurlijk altijd mensen die geen aardappelen lusten. Je komt aan in gewicht als je meer eet dan je nodig hebt. Ik raad dan wel aan om een magere jus erbij te nemen en de aardappels ook niet te vaak te bakken. Een gepofte aardappel bevat ook geen vet. Als je graag (zure) room hierbij gebruikt, kun je dit ook vervangen door b.v. wat cottage cheese met wat kruiden (b.v. peterselie, bieslook).

 

 

 

 

Natuurlijk moet je ook niet teveel aardappelen nemen, maar dat is met alles waar je teveel van neemt. Hoeveel je nodig hebt hang af van je geslacht, leeftijd en bewegingspatroon. Maar gemiddeld wordt aanbevolen om 150-200 gram aardappelen te eten. Dat zijn 3-4 kleine (ter grootte van een ei) aardappelen.

Er is trouwens ook onderzoek gedaan naar het eten van aardappelen en glycemische index . De glycemische index is een maat voor de snelheid waarmee suikers uit voeding in het bloed worden opgenomen. Er waren 3 groepen: De eerste at alles met een lage glycemische index, de tweede met een hoge glycemische index en de derde groep was de controlegroep. Ze moesten allemaal 5-7 porties aardappelen per week eten. In alle drie de groepen waren ze afgevallen.

Voor meer info over het onderzoek:http://www.voedingnu.nl/mensen-komen-niet-aan-van-aardappels.251109.lynkx

MB

 

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>