Waarom strenge afvalmethodes niet werken

Hieronder een deel van een artikel uit de Glamour geschreven door Charlote Latten. Dit artikel sprak ons erg aan, ook omdat het op een grappige en herkenbare manier is geschreven:

Niks mis met mooi slank willen zijn, wél met rigoureuze afvalmethodes om dat doel te bereiken. Want uiteindelijk werken die ook niet. Nooit. Dus adios poeders en pillen, hallo healthy lifestyle!

Wie heeft er ooit een lijnpoging gedaan? Vingers, anyone? Waarschijnlijk zullen de meesten van ons bevestigend antwoorden, want hoeveel we wegen is nu eenmaal iets wat ons, in meer of mindere mate, erg bezighoudt. Meestal zijn we standaard een paar kilootjes verwijderd van ons ideale gewicht. Als díe er af zijn, zouden we pas echt tevreden zijn. Staat dat ene jurkje net wat leuker en kunnen we met een gerust hart in bikini. Maken we onszelf wijs. Zeker met de hete adem van een zinderende zomer in de nek, willen we toch wel graag die paar overtollige kilootjes laten verdwijnen. En als het even kan: rap een beetje. Dus wenden veel vrouwen zich tot rare afvalpraktijken, die snel gewichtsverlies beloven. Wordt er dagenlang liters soep naar binnen gelepeld, toevlucht gezocht tot poeders, pillen en repen of worden alle koolhydraten rigoreus van het menu geschrapt. Gedisciplineerd laten we dampende borden pasta, boterhammen met kaas en romige risotto’s aan ons voorbij gaan. Alles voor het slanke doel! Toch raar eigenlijk, want stiekem weten we wel dat het ideale dieet niet bestaat. Als dat er was, zouden er toch niet keer op keer hypes ontstaan rondom nieuwe ‘revolutionaire’ afvalmethoden die prediken dit keer écht de sleutel tot gewichtsverlies in handen te hebben? En toch. Toch klampen velen zich maar wat graag vast aan veelbelovende kuren en regimes.

Barre dieettijden
Als je weinig calorieën binnenkrijgt, wordt je verbranding trager. Je lijf wil zo lang mogelijk doen met de energie die het krijgt en gaat op de ‘spaarstand’. Komen er vervolgens ineens aanzienlijk meer calorieën binnen, dan gaat je lichaam hamsteren: vet opslaan voor als er weer barre dieettijden aan komen. Gevolg: je komt aan. En omdat dat niet is wat je wilde, sla je, gefrustreerd en vol schuldgevoel, weer aan het lijnen. Et voilà: het beruchte jojo-effect. Daarnaast doen radicale dieetpogingen je lichaam ook geen goed. Voedingsdeskundige Carina Noordervliet: “Drastisch lijnen is funest voor je lijf en hét recept om je stofwisseling misschien wel voor altijd te verzieken. ” Fenna leerde the hard way hoe ongezond een streng dieet kan zijn: “Op een gegeven moment kreeg ik last van lichamelijke klachten: ik sliep slecht, mijn haar viel uit, mijn huid was vaal, en mijn darmen waren van slag. Bij de dokter bleek ik een enorm tekort aan vitamine B te hebben. Toen hij hoorde dat ik al maanden op maaltijdshakes leefde, zei hij dat ik mijn lijf ernstig tekort deed en acuut moest stoppen. Dat was wel een wake up call. Daarna ben ik weer gewoon gaan eten. Binnen no time zaten alle verloren kilo’s er weer aan en was ik zelfs zwaarder dan ooit. ” Ook Sarah kwam erachter dat je van superstrikt lijnen niet dunner maar dikker wordt: “Het afvallen was nooit het probleem, maar op een gegeven moment houd je het strenge gelijn niet meer vol. Je krijgt honger, je wordt het zat en voor je het weet zit je weer in een oud eetpatroon, met alle extra kilo’s van dien. ” Jaap Seidell, hoogleraar Voeding en Gezondheid aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, is van mening dat rigoureus lijnen nooit een blijvend effect kan hebben. “Mensen denken alleen aan de korte termijn, maar ze hebben geen plan voor daarna. En daar zit de crux. Want natuurlijk val je af met een eenzijdig, kortdurend dieet. Alleen houdt geen mens het levenslang vol op repen, shakes of nooit-meer-snoep. En als je dan weer teruggaat naar je oude patroon, dan kom je aan. En vaak nog meer dan je was kwijtgeraakt. Er bestaat gewoon geen wondermiddel waardoor je voor eeuwig slank zult zijn. Wil je blijvend 10 kilo kwijt? Dan zit er niets anders op en zul je voor de rest van je leven je eetgewoonten moeten veranderen. Anders is het effect echt alleen maar tijdelijk. ” Maar hoe kan het dan toch dat we met zijn allen steeds weer in stinken? Dat we massaal lijnpogingen blijven doen, hopend op eeuwige slankheid dankzij ahornsiroop met citroen en cayennepeper of een dieet dat bestaat uit enkel paarse voeding (ja echt, dat bestaat!)? Jaap Seidell: “Dat is iets irrationeels. We trappen toch weer in valse beloften. De kans dat je de loterij wint is ook nihil, toch kopen massa’s mensen loten. Want stel dat je dit keer – tegen alle verwachtingen in – wél in de prijzen valt? ”

Proberen niet krampachtig met eten om te gaan, lijkt dus het devies. Dat onderschrijft ook voedingsdeskundige Carina Noordervliet: “De truc is inderdaad om het een beetje los te laten, al snap ik dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Maar wat helpt is vooral niet te kijken naar hoe slank je vriendinnen zijn, maar blij te zijn met wie en hoe jij bent. Probeer te luisteren naar je lichaam en je hongergevoel. En eet! Zes keer per dag normaal eten en zorgen dat je uit alle voedingsgroepen (vetten, eiwitten, koolhydraten, groente en fruit) wat binnenkrijgt, is een gezonde voedingsstijl. En zondigen met iets wat je echt lekker vindt is belangrijk, anders sla je op den duur door. “

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>