Alcohol en lichaamsgewicht

Vrouwen met een normaal gewicht die licht tot matig drinken, komen minder snel aan dan vrouwen die nooit drinken. Dit blijkt uit onderzoek aan Harvard University.


Uit het onderzoek onder 19.220 vrouwen bleek dat vrouwen die 15 tot 30 gram alcohol per dag dronken, 30 procent minder kans hebben op overgewicht. Vijftien tot dertig gram alcohol komt overeen met 150 tot 300 ml rode wijn.

Dit geldt voor alle soorten alcohol, maar de relatie is het sterkst bij rode wijn. In het onderzoek is rekening gehouden met de leefstijl en voedingsgewoonten.

De vrouwen die meededen aan de ‘Woman’s Health study’ waren allen gezond, tussen de 39 en 89 jaar oud en hadden een normaal gewicht bij aanvang van de studie. Na een periode van bijna 13 jaar bleek dat ruim 41 procent van de deelnemers last had gekregen van overgewicht (bmi ≥ 25). Bijna 4 procent bleek last te hebben van obesitas (bmi ≥ 30). De niet-drinkers kwamen het meeste aan.

Volgens de onderzoekers is het nog te vroeg om te concluderen dat iedereen dan maar aan de alcohol moet, aangezien matig drinken ook nadelen heeft voor de gezondheid. Hoe het komt dat matig drinkers slanker blijven, weten ze niet. Of de calorieën in alcohol worden minder goed opgenomen in het lichaam. Ofwel de matig drinkers eten minder.

Een andere mogelijkheid is dat matige drinker alleen drinken als ze er zin in hebben, maar niet als reactie op een emotie. Als ze dezelfde houding hebben met betrekking tot voeding, eten ze wellicht minder dan mensen die wel als reactie op een emotie gaan eten. Dit is echter nog speculatie.

bron: www.nu.nl


Lees ook:Hoger libido door rode wijn
Lees ook:Rode wijn beschermt tegen prostaatkanker
Lees ook:rode wijn uit Frankrijk gezonder dan uit Duitsland
Lees ook:Hoe ga je verstandig met alcohol om?
Lees ook:Nederlanders en hun alcoholconsumpties

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


  • Geplaatst door Michael op 24 maart 2010 om 14:55

    Onlangs ben ik begonnen met een dieet en het werkt echt super. Ik ben in de eerste week al 6,5 kilo afgevallen en ik merk gewoon dat ik me fitter voel. Dit super goede dieet wil ik graag met iedereen delen. Ik heb hem besteld via internet en het is echt een aanrader!

    Als jij ook zo wilt afvallen raad ik je aan om om de onderstaande link te klikken:

    http://tinyurl.com/yfexone

    Persoonlijk denk ik dat dit het dieet van 2010 wordt, ik ben er in ieder geval heel erg blij mee!

Geef een reactie