1 glas limonade per dag minder voorkomt overgewicht bij kinderen

coal
Tien procent van de kinderen heeft tussen 2- en 6-jarige leeftijd
overgewicht ontwikkeld of behouden. Voor 90% van hen was dit te
voorkomen geweest door dagelijks 75 kcal minder in te nemen dan te
verbruiken. Dit komt overeen met bijvoorbeeld een
glas limonade (150 ml) per dag.


Voor het eerst is de kloof tussen calorie-inneming en -verbruik in
Nederland gekwantificeerd door het RIVM. Kleine veranderingen in de energiebalans per
dag (inneming versus verbruik) kunnen dus op lange termijn het verschil
uitmaken tussen het wel of niet
ontwikkelen van overgewicht.

Voor jong volwassenen (20-30 jaar) is een overschot op de energiebalans
van 60 kcal per dag verantwoordelijk geweest voor hun gewichtsstijging
in 11 jaar tijd. Voor volwassenen van 31-59 jaar is het overschot iets
kleiner. De energiekloof is
berekend op basis van gewichtsstijging. Voor kinderen zijn de gegevens
van de PIAMA-studie gebruikt. Voor volwassenen (20-59 jaar) komen de
gegevens uit de Doetinchem Studie.

Opvallend is dat bijna tweederde van de 2-jarigen met overgewicht weer
een normaal gewicht heeft op 6-jarige leeftijd. Deze kinderen hadden
vaker een hoogopgeleide moeder dan de kinderen die overgewicht
behielden (47% versus 29%). Volwassenen met
een lage sociaal-economische status (SES) hadden bij de beginmeting een
hogere body mass index (BMI) dan de totale groep. De gewichtsstijging
voor personen met een lage SES was echter gelijk aan die voor de totale
groep. Verschillen in BMI komen
dus waarschijnlijk voor het 20e levensjaar tot stand.


Lees ook:Door overgewicht meer gewrichtsklachten bij kinderen
Lees ook:Minder vaak astma en overgewicht door borstvoeding
Lees ook:Meer kans op overgewicht door te lang drinken uit fles
Lees ook:Onhandige kinderen meer kans op obesitas
Lees ook:Te weinig slaap kan overgewicht veroorzaken bij kinderen

Heb jij Dieet.Blog nog steeds niet toegevoegd aan je Google homepage of Reader? Klik hier!


Geef een reactie