Linolzuur toch niet zo gezond?

De gemoederen zijn weer wat onrustig nu er weer nieuwe (of voor sommigen bekende) geluiden rondom het effect van linolzuur (bijvoorbeeld in halvarines, margarines en zonnebloemolie) op het cholesterol (en dus risico op hart- en vaatziekten) de ronde doen.

 

 

Sowieso gaan er stemmen op om niet alle verzadigde vetzuren als slecht te bestempelen. De koolhydraten, vooral de geraffineerde zouden veel slechter voor onze gezondheid zijn. Maar hoe ziet zo’n voedingsintake er dan uit? Vooral veel groenten, eiwit, vet (zowel verzadigd uit volvette kaas, melk, yoghurt, kwark als onverzadigd uit vis, noten en avocado bijvoorbeeld), peulvruchten en fruit.

Als je diabetes mellitus hebt, kan het verlagen van je koolhydraatintake en het verhogen van je eiwit- en vetintake (want de hoeveelheid energie die je eet  moet voldoende blijven) gunstige effecten hebben op je glucosespiegel, gewicht en eventueel andere afwijkende bloedwaarden, zoals cholesterol. Diverse korte termijn onderzoeken wijzen dit uit. Ik wacht alleen nog op onderzoeksresultaten van de lange termijn, zeg na 10 jaar.

TZ

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>