3 minuten sporten is genoeg voor je vetverbranding

Geen tijd om te sporten? Dat is geen excuus meer voor een groeiend buikje. Uit onderzoek van Colorado State University blijkt dat je met twee en een halve minuut intensief fietsen al 220 kilocalorieën kunt verbranden.

Helaas betekent dit niet dat je binnen drie minuten klaar bent. Die twee en een halve minuten fietsen moet je opdelen in blokjes van dertig seconden, die je afwisselt met vier minuten trappen zonder weerstand.

Calorieverbruik
Kyle Sevits liet tien gezonde mannen eerst drie dagen lang precies het aantal calorieën eten dat ze nodig hadden. Zo zouden ze niet overvoerd of ondervoed aan het experiment beginnen. Vervolgens verbleven ze twee dagen in het laboratorium. Daar volgden ze hetzelfde dieet, mochten ze alleen computeren en televisie kijken en werd gemeten hoeveel calorieën ze verbruikten.

Fietsen
Op een van de dagen moesten de proefpersonen bewegen. De beweging bestond uit een intervaltraining op een spinningfiets, waarbij vijf keer een halve minuut heel hard fietsen met veel weerstand werd afgewisseld met vier minuten herstellen zonder weerstand. Gemiddeld verbrandden de deelnemers 220 kilocalorieën met deze inspanning.

Verbranding
Je verbruikt veel calorieën in een hele korte tijd”, zegt Sevits. “Bijna alle calorieën verbrandden ze in die twee en een halve minuut, je verbrandt heel weinig tijdens de herstelperiode”.

Sevits presenteerde zijn resultaten tijdens een bijeenkomst van de American Physiological Society, het American College of Sports Medicine en de Canadian Society for Exercise Physiology.

Bron: Gezondheidsnet

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>