We eten nog steeds te zout

Uit onderzoek van het RIVM blijkt dat Nederlanders nog steeds te zout eten. Ruim 85% van de bevolking eet meer zout dan de aanbevolen maximum richtlijn. De maximumrichtlijn is 6 gram zout per dag. Het is niet zo dat we ontzettend veel zout over ons eten gooien. 79 Procent van dit zout zit namelijk al in gekochte voedingsmiddelen verwerkt en 20% wordt tijdens het bereiden van gerechten en aan de eettafel toegevoegd.

Bij de warme maaltijd komt het meeste zout van vleesproducten en sauzen. De warme maaltijd levert het meeste zout. Bij de broodmaaltijd komt het zout voornamelijk van brood, vleeswaren en kaas. Volwassenen mannen krijgen gemiddeld 9,9 gram zout per dag binnen en vrouwen 7,5 gram zout per dag. Ook kinderen eten te veel zout per dag. Jongens eten gemiddeld 8,3 gram en meisjes 6,8 gram per dag.

“De uitkomsten van dit onderzoek zijn zorgwekkend”, zegt Hans Verhagen, hoofd van het Centrum voor Voeding en Gezondheid bij het RIVM. Een te hoge zoutconsumptie kan een verhoogde bloeddruk veroorzaken, wat de kans op hart- en vaatziekten vergroot.
Een aantal tips:

•    Wees matig met zout en gezouten producten  LoSalt of Jozo bewust is een voorbeeld van een zoutvervanger met minder zout. Deze bevat wel veel kalium en daardoor niet geschikt als u kalium-sparende medicatie gebruikt.
•    Beperk het gebruik van zout bij de bereiding van de maaltijden. Hiervoor in de plaats kun je gebruik maken van specerijen en kruiden (peper, kerrie, paprikapoeder, nootmuskaat, koriander, Italiaanse kruiden rozemarijn, basilicum, dille,  tijm, koriander, munt, bieslook, peterselie). Ook kun je wat ui, knoflook, champignons, tomaat of paprika mee bakken om meer smaak aan een gerecht te geven.
•    Verstegen heeft in het assortiment kruidenmixen zonder zout (bijv. kruidenmix voor vlees of kip of vis of gehakt zonder zout)
•    Veel zout bevatten bijvoorbeeld: kant-en-klaarmaaltijden, hartige snacks, zoute pinda’s of andere gezouten noten, kaas, chips, kant-en-klare soepen en sauzen en smaakmakers als bouillonblokjes, maggi, ketjap, mosterd, sambal, tomatenpuree en ketchup en kun je beter verminderen of vermijden.
•    Minder zout bevatten bijvoorbeeld: pelpinda’s, studentenhaver, noten uit de dop, minder zoute kaassoorten (Milner, Maaslander), minder zoute vleeswaren zoals lichtgezouten rookvlees en rosbief.

Bron: EVMI

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>