Vezels uit granen verlagen risico op diabetes 2

Als je meer dan 26 gram voedingsvezel per dag inneemt, heb je minder risico op het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2. Graanvezels helpen van alle vezelsoorten daar het beste bij. Het onderzoek hiervan is recent gepubliceerd in Diabetologia.

 

 

 

De onderzoekers komen tot deze conclusie door diverse onderzoeken bij elkaar te leggen. In totaal gaat het om 350.000 deelnemers. De onderzoekers verdeelden de deelnemers in 4 groepen van de laagste tot de hoogste inname van vezels en beoordeelden het risico op het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2. Na bijna 11 jaar jaar volgde een follow-up. De conclusie was dat de deelnemers met de hoogste vezelconsumptie (meer dan 26 gram per dag) een lager risico (18%) hebben op het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2 dan degenen met de laagste vezelconsumptie (minder dan 19 gram per dag).

Daarnaast analyseerden de onderzoekers verschillende vezelbronnen. Ze vonden dat graanvezel de sterkste associatie heeft met een verminderd risico op diabetes mellitus type 2. Fruitvezel werd niet geassocieerd met een vermindering van het risico op diabetes.

De onderzoekers stellen dat voedingsvezel een langduriger voller gevoel of verzadiging, een langdurigere afgifte van hormonen, een vertraagde opname van voedingsstoffen en een veranderde fermentatie in de dikke darm geeft. Deze factoren kunnen volgens hen bijdragen aan een lagere BMI en daardoor zorgen voor een verminderd risico op het ontwikkelen van diabetes mellitus type 2. Ook zou voedingsvezel kunnen zorgen voor een betere controle van de bloedglucosewaarde en zou het de gevoeligheid voor insuline verhogen.

Waar zitten dan veel graanvezels in? Die zitten bijvoorbeeld in volkorenbrood, roggebrood, All Bran (plus), Brinta, zemelen, havermout en volkorenpasta

MB

facebook share facebook share

2 Reacties // Reageer

2 thoughts on “Vezels uit granen verlagen risico op diabetes 2

  1. Hendrik Schorfhaar

    Jullie hebben soms leuke adviezen (voor een Nederlandse website), maar dat brood (-vezels) en pasta ook maar iets met gezondheid te maken kunnen hebben, wil er bij mij allang niet meer in. En al helemaal niet bij diabetes of de ontwikkeling van diabetes. Bij ALLE patienten met overgewicht, te hoge bloeddruk of diabetes, adviseer ik als eerste BROOD EN ALLE TARWE geheel weg te laten, met als gevolg dat hun gewicht drastisch afneemt en ze BINNEN EEN WEEK hun medicijnen voor bloedruk en diabetes moeten halveren (en zo verder.) Dat kan geen toeval zijn, telkens weer, bij iedere patient. Dat kan toch geen toeval zijn.

      /   Reply  / 
  2. Kees Appelschiller

    Als het waar is wat Hendrik zegt moeten we eigenlijk allemaal stoppen met het eten van brood. En kijk je naar programmas als de keuringsdienst van waarde dan weet je ook wel dat de stoffen die in brood verwerkt zijn echt niet zo gezond meer zijn!

      /   Reply  / 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>