Weet jij waarom je eet?

Een maag die knort is een teken van trek hebben, maar wanneer je zonder het hongergevoel hebben van alles en nog wat in je mond stopt, moet je misschien even goed kijken naar waarom je eigenlijk eet. Door emotie of een lege maag?

Hongergevoelens
Op dit moment is het misschien zo dat je een simpel hongergevoel ervaart. Wanneer je gezonder gaat leven zul je dat hongergevoel heel gemakkelijk kunnen interpreteren als: ik heb zin in verse soep, behoefte aan fruit of wil ik warme chocolademelk maken. Of misschien heb je wel gewoon alleen maar dorst en zet je een pot thee.

Een gezond lichaam vertelt je wat het nodig heeft. Je groeit van ‘mind en body’ naar ‘mind in body’: je gaat beter proeven, ruiken en aanvoelen wat je behoeftes zijn. Je luistert naar wat je lichaam je echt vertelt in plaats van obsessief met eten bezig te zijn. Laat de stress los, en vooral ook het ‘moeten’. Je ‘mag’ alles, dus ook een keertje ‘fout’ eten. Je zult alleen vanzelf gaan van ‘ik wil het wel maar ik mag het niet’, naar ‘ik mag het wel maar ik wil het niet meer’.

 

Lichaam en geest
Je gaat onderscheiden wat je ‘mind’ wil en wat je lichaam je vertelt. Want je lichaam zal je echt niet vertellen dat het behoefte heeft aan friet of een frikandel. Toch zal een keuze soms misschien vreemd lijken, niet alles uit de natuur is perse goed voor ons.

Gezond afvallen
Je kunt echt geen marathon lopen als je de week daarvoor alleen maar groenten hebt gegeten. Dan pleeg je roofbouw en dat heeft niets met gezond afvallen te maken.

Er zijn zo veel mogelijkheden op het gebied van gezonde voeding, ga op avontuur en ontdek dat een veelzijdig gezond voedingspatroon ook heel erg lekker kan zijn, met als bonus dat je weer in contact komt met de natuurlijke signalen van jouw lichaam.

Een diëtist kan je hierbij helpen. Je hoeft geen dieet te volgen, maar gewoon bewuster en gezonder eten. En natuurlijk mag je best weleens snoepen, maar: tel eerst tot 10 voordat je iets in je mond stopt. Eet niet voor de TV, achter je computer, als je de krant leest. Hou je volle aandacht erbij. Eet rustig en langzaam en geniet van het eten. Dan ben je veel sneller verzadigd, en kun je het bij 2 koekjes houden i.p.v. die halve of hele rol. Zoek afleiding als je `door wil eten`. Het duurt ongeveer 20 minuten voordat het seintje naar de hersenen gaat dat je genoeg hebt gegeten; dus.. bel een vriend(in), ga de was ophangen, in bad, rondje lopen, sporten; verzin iets om je gedachten te verzetten.

MB

facebook share facebook share

Geen reacties // Reageer

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.

De volgende HTML tags en attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>